1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

محصول پسته که در دنیای تجارت به طلای سبز شهرت یافته به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک در بخش صادرات است که بنا بر ارزیابی های موجود، رتبه نخست صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
شهرستان زرندیه مهد کشت پسته ارگانیک کشور است که با بهره گیری از ظرفیت های پایانه صادراتی می تواند نام این محصول را در بازارهای جهانی پرآوازه کند.
هم اینک 19 استان کشور در حوزه تولید پسته فعالیت اقتصادی دارند و 400 هزار هکتار از باغ های کشور به تولید این محصول ارز آور اختصاص یافته است.
استان مرکزی با بیش از 11 هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت باغ های پسته، رتبه ششم تولید را در این محصول از آن خود کرده است و شهرستان زرندیه با هشت هزار و 700 هکتار رتبه نخست سطح زیر کشت پسته این استان را دارد.
ارز آوری 85 درصدی محصول پسته از یک سو و رغبت بازارهای مختلف اروپایی و آمریکایی در دوران پسابرجام از سوی دیگر، ظرفیت ارزشمندی است تا طلای سبز خندان زرندیه، بار دیگر میهمان سبد خرید مشتریان خارجی باشد.
شهرستان زرندیه در استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید پسته کشور محسوب می شود که پسته ارگانیک پسته کاران این شهرستان، در بازارهای جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار است.
پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان موتور محرکه رونق بخشی اقتصادی منطقه، سال ها در پیچ و خم چالش های مختلف گرفتار بوده و به عنوان مطالبه به حق پسته کاران همواره مطرح شده که حمایت دولت در راستای بهره برداری از پایانه صادرات پسته می تواند چهره خندان پسته زرندیه را بار دیگر نمایان کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: محصول پسته ارگانیک این شهرستان از جمله محصولات شناسنامه دار کشاورزی است که مشتریان خاصی را در بازارهای داخلی و خارجی جذب کرده است.
احمد قره بیگلو افزود: توان کشاورزی شهرستان زرندیه از یک سو و استفاده از شیوه های ترویجی کشت ارقام مختلف پسته از سوی دیگر سبب شده تا بیش از 80 درصد مجموع تولیدات پسته این شهرستان کیفیتی در خور صادرات داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش ازسه هزار و 400 هکتار از باغ های زرندیه به کشت پسته ارگانیگ اختصاص دارد که این رقم بیشترین میزان سطح زیر کشت این نوع پشته در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای برجام و زمینه تعامل با بازارهای اقتصادی اروپایی و آمریکایی، پسته ارگانیک زرندیه به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند دولت در حوزه صادرات غیرنفتی است.
قره بیگلو ادامه داد: محصول طلای سبز شهرستان زرندیه به دلیل نبود پایانه صادراتی با نام و نشان تجاری دیگر استان ها به خارج از کشور صادر می شود که آسیب های آن برای پسته کاران و چرخه اقتصادی و کشاورزی زرندیه است.
وی اضافه کرد: بهره برداری از پایانه ملی صادراتی پسته زرندیه با توجه به موقیعت جغرافیایی این شهرستان با چهار استان مستعد کشت پسته، زمینه بارور شدن اقتصاد غیر نفتی و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی مبتنی بر کار و سرمایه ایرانی را فراهم می آورد.
فرماندار شهرستان زرندیه نیز معتقد است: با توجه به بسته های سیاستی وزارت جهاد کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت، توسعه باغ های پسته با احداث پایانه صادراتی در این شهرستان می تواند الگوی موفقی از تثبیت اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی ملی باشد.
محمد کردی بیان کرد: پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان یکی از طرح های توجیه دار اقتصادی، در صورت بهره برداری می تواند سرمایه سرشاری را به اقتصاد کشور و استان مرکزی تزریق کند.
وی افزود: بهره برداری از این پایانه صادراتی که از جمله آرزوهای دیرینه کشاورزان سختکوش این منطقه نیز هست، نام و نشان تجاری پسته ارگانیک زرندیه را به بازارهای جهانی معرفی می کند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: پروانه تاسیس پایانه صادراتی پسته زرندیه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده و مجری طرح این پایانه در صورت تامین به موقع اعتبار آماده بهره برداری از آن است.
علی اصغر زارعی اظهار کرد: میانگین ارز آوری پسته استان مرکزی در سال حدود 70 میلیون دلار است که بهره برداری از پایانه صادرات پسته شهرستان زرندیه می تواند در افزایش این میزان موثر باشد.
وی افزود: با توجه به مجاورت شهرستان زرندیه با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و پایتخت ایران امکان بازاریابی منسجم خارجی برای صدور پسته این شهرستان و دیگر استان های همجوار پسته خیز فراهم است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: برای تکمیل عملیات اجرایی پایانه صادراتی پسته زرندیه بیش از 170 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که دولت با تامین آن می تواند شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در این خطه باشد.
رئیس هیات مدیره تعاونی هامون سبز زرندیه نیز گفت: 14 هکتار زمین برای ایجاد پایانه صادراتی پسته زرندیه جانمایی شده که با توجه به وسعت باغ های پسته این شهرستان تا 40 هکتار قابل افزایش است.
محمود بارانی افزود: تامین زیر ساخت های لازم به منظور صادرات از جمله سردخانه، پایانه حمل ونقل، بانک، انبار های پسته فرآوری شده، کارگاه های فرآوری و بسته بندی و گمرک در پایانه ملی صادرات پسته زرندیه پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در دشت سلطان احمد لوی زرندیه پنج هزار و 400 هکتار باغ پسته وجود دارد که از این میزان چهار و هزار و 800 هکتار مثمر است.
وی افزود: با توجه به فعالیت 30 واحد فرآوری پسته در زرندیه، لزوم تسریع در بهره برداری از پایانه صادراتی امری حیاتی است که می تواند اقتصاد کشاورزی استان مرکزی و کشور را بهبود بخشد.
بارانی گفت: با ایجاد پایانه صادراتی پسته زرندیه در فصل برداشت محصول وفر آوری بیش از سه هزار نفر به صورت مستقیم مشغول کار می شوند.
وی گفت: تولید پسته در شهرستان زرندیه در سال گذشته به مرز هفت هزار تن رسید که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.
بارانی در خصوص پیشرفت فیزیکی پایانه صادراتی پسته زرندیه افزود: پایانه صادراتی پسته زرندیه 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای عملیاتی اجرایی آن 40 میلیارد ریال هزینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید