1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

بنا به گفته کارشناسان شیلات آستارا در سال 94 شاهد کاهش 64 درصدی صید ماهیان استخوانی نسبت به سال 93 بودیم و در سال گذشته نیز این میزان کاهش نسبت به سال 94 به 35 درصد رسید.

صیادان آستارایی از اوایل آذرماه سال گذشته به علت نامساعد بودن شرایط جوی، ایام زیادی را به دور از ساحل در خانه های خود سپری کرده و در اواخر اسفندماه دل به دریا زدند اما اغلب آنها در تورهای خود رقص ماهیان را ندیدند.
زبیر قمریان از صیادان پیشکسوت و مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی موج گل آستارا به ایاگنا گفت: کولاکی بودن و از همه مهم تر آلودگی آب دریا و برداشت بی رویه شن و ماسه باعث کاهش میزان صید ماهیان استخوانی در طی سالیان اخیر شده است.
وی افزود: در زمان های گذشته سنگلاخی بودن کف بسیاری از رودخانه های آستارا شرایط مناسبی را برای تخم ریزی ماهیان فراهم می کرد اما با افزایش برداشت غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه های مهم این شهرستان، بسترهای مناسب برای تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها از بین رفت.
وی اضافه کرد: این عوامل به کاهش صید ماهیان استخوانی در شهرستان آستارا دامن زده و وضعیت معیشت صیادان را با مشکل مواجه کرده است.
قمریان با بیان اینکه از 48 صیاد فعال در شرکت موج گل آستارا حدود 45 نفر آنها بالای 60 سال دارند، اظهار کرد: در سالیان اخیر کاهش صید باعث کاهش درآمد صیادان شده و مشکلاتی را در پرداخت حق بیمه بازنشستگی آنها ایجاد کرده و با وجود رسیدن به سن بازنشستگی، همچنان به کار صید مشغول هستند.
اصغر ماهبین رئیس هیات مدیره شرکت تعانی صیادی موج گل آستارا نیز با اشاره به اینکه این شرکت تعاونی از سال 78 در این شهرستان فعال است، بیان کرد: روزانه به صورت میانگین 30 کیلوگرم ماهی توسط صیادان شرکت موج گل آستارا به روش پره کشی صید می شود و این میزان ناچیز صید، کاهش درآمد صیادان را در پی داشته است.
وی با اشاره به اینکه هر کیلوگرم ماهی سفید استخوانی به صورت میانگین 150 هزار تا 200 هزار ریال در نوار ساحلی آستارا به فروش می رسد، اضافه کرد: از متولیان امر انتظار داریم با حمایت از صیادان، باعث افزایش انگیزه آنان برای ادامه فعالیت شوند.
ماهبین با بیان اینکه کولاکی بودن دریا و تعطیلی بیش از یکصد روزه صید به علت شرایط نامساعد جوی در سال گذشته از دلایل کاهش میزان صید ماهیان استخوانی در آستارا بود، اظهار کرد: متاسفانه در فصل تخم ریزی ماهیان نیز ماهیگیران با استفاده از ابزار قلاب و ایجاد سد کلهام، ماهیان استخوانی را در رودخانه ها صید می کنند.
محمدرضا روشنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز با بیان اینکه محیط بانان یگان حفاظت این اداره پایش های خود را از رودخانه های این شهرستان آغاز کرده اند، گفت: در هفته اخیر حدود 10 سد کلهام در رودخانه های آستارا تخریب و جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: سد کلهام با چوب یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در مسیر بستر رودخانه قرار می دهند و ماهی ها در زمان مهاجرت به بالادست در قفس گرفتار می شوند.
وی افزود: عملیات پاکسازی رودخانه از سدهای کلهام با حکم مقام قضایی و با مشارکت محیط زیست آستارا و سایر ارگان های ذیربط انجام می شود.
وی از صیادان خواست که بطور جدی از اقدام به این روش صید خودداری کنند در غیر این صورت با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
رئیس اداره شیلات آستارا نیز به ایرنا گفت: با وضعیت نامطلوبی که در رودخانه های این شهرستان در فصل تخم ریزی ماهیان شاهد هستیم، تنها راهکار شیلات برای بازسازی ذخایر آبزیان انجام تکثیر مصنوعی ماهیان در برخی از رودخانه هاست.
صادق خاصی پور با اشاره به اینکه سال گذشته چهار میلیون و 20 هزار قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های آستاراچای و چلوند آستارا رها شده، بیان کرد: اداره شیلات در شهرستان حدود چهار دهه است که اقدام به تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی می کند ولی این روش برای سال های آینده به علت نامناسب شدن وضعیت آب و بستر رودخانه ها جوابگوی نیاز صیادان منطقه نخواهد بود.
وی بیان کرد: تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در فصل تخم ریزی می تواند وضعیت نامطلوب ذخایر آبزیان خزر را ترمیم کند ولی متاسفانه صید ماهیان مولد قبل از تخم ریزی در رودخانه های آستارا ، سد بزرگی در مقابل این چرخه طبیعی است.
خاصی پور یادآور شد: صیادان آستارایی سال گذشته 162 روز به علت کولاکی بودن دریا، آب و هوای سرد و به عمق دریا رفتن ماهی ها در دوران چله خشکی، صید در دریای خزر را تعطیل کردند.
وی گفت: از 20 شهریور سال گذشته تا 25 فروردین ماه امسال، صیادان آستارایی با 75 بار پره کشی، هفت هزار و 115 کیلوگرم انواع ماهیان استخوانی صید کرده اند که این میزان صید، نسبت به مدت مشابه سال 94، 35 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: از مجموع ماهیان استخوانی صید شده، 350 کیلوگرم از نوع سفید، شش هزار و 137 کیلوگرم کفال و 628 کیلوگرم کپور و اردک ماهی بوده است.
به گفته خاصی پور صید ماهیان استخوانی در دریای خزر تا 31 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و ساحل دریای خزر قرار دارد و در 18 کیلومتر نوار ساحلی این شهرستان، ماهی استخوانی صید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید