1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

بذر گیاه گوجی بری که از گونه های تمشک به شمار می رود، توسط یک شهروند قائمشهری وارد مازندران شد و پس از تبدیل شدن به نهال در چند نقطه از مناطق مرکزی و شرق این استان کشت شده است.

سیاوش جمشیدی که به مدت چهار سال برای تبدیل بذر گوجی بری به نهال و تطبیق آن با شرایط آب و هوائی ایران فعالیت تحقیقاتی کرده است، به خبرنگار ایاگنا گفت که بذر این گیاه در مزرعه تحقیقاتی اش در قائمشهر از اسفند ماه سال پیش تبدیل به نهال و در چند شهرستان مازندران توزیع شده است .
وی با اعلام این که بذر گوجه بری پس از تبدیل شدن به بوته تا رسیدن به مرحله نهال ۲ سال زمان برده است، افزود: تاکنون ۸۰ هزار اصله نهال از این گیاه تولید و ۵۸ هزار اصله آن را در شهرستان های ساری، نکا، جویبار، سیمرغ، نور و رامسر در مازندران و گرگان در استان گلستان و همچنین استان اصفهان توزیع کرده است.
این کشاورز محقق قیمت هر اصله نهال گوجه بری را ۴۰۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت که برای کاشت بذر این گیاه تا تبدیل شدن آن به نهال ۱۶ میلیارد ریال هزینه کرده است .
وی گفت که هزینه تولید این گیاه را بدون کمک گرفتن از جائی و به صورت شخصی تامین کرده و اکنون قصد دارد آن ار در تمامی مناطق مستعد ایران توزیع کند.
جمشیدی یکی از ویژگی های گیاه مثمر گوجه بری را تحمل بالای آن در برابر سرما تا ۲۷ درجه زیر صفر اعلام  و اظهار کرد: این گیاه در تمامی مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیار گرم است، قابل کشت و ثمردهی است .
وی افزود : نهال گوجه بری در سال سوم به ثمر می نشیند و در نخستین سال پنج کیلوگرم میوه تازه یا یک کیلوگرم میوه خشک می دهد.
این کشاورز مازندرانی، سازگاری این گیاه را هر نوع خاک را هم از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت : با کشت این گیاه در یک هزار متر مربع زمین کشاورزی می توان ۵۰۰ کیلوگرم میوه خشک تولید کرد که ارزش اقتصادی آن ۲۵۰ میلیون ریال است .
وی نهال گوجه بری را از نوع گلدانی توصیف کرد و افزود که در یک متر مربع زمین تا ۵۰۰ اصله نهال گوجه بری به دست می آید.

جمشیدی پائین بودن هزینه کاشت ، داشت و برداشت را از دیگر ویژگی های گوجه بری برشمرد و گفت که کاشت این نوع گیاه زمینه اشتغال زایی را برای روستائیان فراهم کرده و می تواند از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کند.
کارشناس مسئول تولیدات گیاهی و باغبانی شهرستان قائمشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت که گیاه دارویی گوجه بری برای نخستین بار در ایران توسط یک شهروند قائمشهری در این شهرستان کشت شده است .
جهانگیر قربانی با بیان اینکه این تولیدکننده در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع ، ۸۰ هزار نهال گوجی بری از نوع قرمز و سیاه پرورش داده است، افزود: این کشاورز قائمشهری هم اکنون در حال توزیع نهال های پرورش یافته در دیگر شهرستان های استان و کشور است .
وی با اعلام این که گیاه گوجه بری در همه فصول سال قابل کشت است، گفت: اما بهترین زمان کشت این محصول نیمه دوم سال است .
کارشناس مسئول تولیدات گیاهی و باغبانی قائمشهر محصول گوجی بری را یک میوه شگفت انگیز به ویژه در درمان و پیشگیری از بیماری سرطان معرفی کرد و افزود: همچنین بالاترین غلضت آنتی اکسیدان در برگ گوجی بری وجود دارد که به عنوان چای و دمنوش استفاده می شود و دارای ارزش دارویی بالایی است.
گوجی بری چیست ؟
کشت گیاه مثمر گوجی بری در آسیا سابقه ۱۹۰۰ ساله دارد و یکی از مواد مهم در طب سنتی چین به شمار می رود.
این گیاه هم اکنون در قاره آمریکا از جمله کشور آمریکا و برزیل به عنوان نوعی گیاه دارویی ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد .

۹ پاسخ

  1. بنده بسیار علاقه مند به کار در زمینه کاشت این گیاه هستم لطفأ در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با تشکر حیدری شماره اینجانب ۰۹۱۲۷۲۸۸۲۲۹ می باشد

  2. با سلام
    من بطور اتفاقی در مورد گوجه بری اطلاعات کسب کردم و وقتی سرچ کردم که در ایران کشت شده یا خیر ، اطلاعات در مورد شما رو دیدم .
    من میخوام این کار رو انجام بدم لطفا راهنمایی کنین .

  3. بنده علاقه مند به این گیاه در استان گیلان هستم…اگر جایی در این استان به فروش نهال و اموزش سراغ دارید لطفا اعلام بفرمایید

  4. بنده اهل خراسان رضوی هستم وخیلی دوست دارم که بدونم میشود این محصول رو دراینجا بکارم وتولید کنم لطفا اگر کسی اطلاعاتی دراین مورد دارد .
    راهنمایی کند

  5. سلام و خدا قوت به شما عزیزیان
    من هم به تازگی با این گیاه آشنا شدم و خیلی دوست دارم این گیاه رو در شهر خودم قم پرورش بدم
    اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید چون شنیدم گیاه مقاومی هست به نظرم تو قم جواب میده.لطفا نظرتون رو بهم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید