1076
آخرین خبرها
گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد

فهرست

خبرهای استانی

سید حسن حسینی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوری  در گفت وگو با ایاگنا، اظهار کرد: هر سال در ماههای خرداد تا آبان، نزدیک به 140هزارتن محصول از 37 هزارهکتار نخلستان این استان برداشت می شود.

وی از پیارُم به عنوان مشهورترین رقم خرمای صادراتی نخلستان های استان که بیشترین وسعت سطح زیرکشت آن به شهرستان حاجی آباد اختصاص دارد نام برد و افزود: ارقام مضافتی، کریته وَ مرداسنگ نیز درجایگاه بعدی قرار دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آلمهتری، مرداسنگ، شاهانی ، برحی ، خنیزی ، خاصویی ، کریته ، مجول و دیری به عنوان دیگر ارقام فراگیر در نخلستان های این استان نام برد.
وی با اشاره به اصلاح نخلستان های این استان به عنوان مهمترین طرح در دست اجرا مدیریت باغبانی اظهار داشت: با برنامه ریزی های به عمل آمده به مرور ارقام اقتصادی و بازار پسند جایگزین نخلستانهای فرسوده می شوند.
حسینی خاطرنشان ساخت: هم اکنون 20هزار هکتار نخلستان درجه دو در شهرستان های رودان ، میناب ، بندرعباس وحاجی آباد وجود دارد که نیاز به جایگزینی دارند.
به گفته وی محصول درجه سه نخلستان های این استان نیز برای مصرف صنایع و همچنین خوراک دام (شتر) به صورت فله ای به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان فصل برداشت خرمای این استان با رقم زودرس آلمهتری اواسط خردادماه اعلام شده که با برداشت پیارم و هلیلی آبان ماه پایان می یابد.
دراین اطلاعات از روسیه ، کانادا ، آمریکا ، استرالیا ، کشورهای آسیای میانه، مالزی، اندونزی و حاشیه خلیح فارس بعنوان کشورهای وارد کننده خرمای هرمزگان یاد شده است.
در اطلاعات انجمن خرمای هرمزگان نیز آمده است: سال کشاورزی 95-94 حدود 288هزارتن محصول خرمای این استان به ارزش 39میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.
این منبع افزوده است:20درصد از محصول نخلستانهای هرمزگان صادر و 80درصد مابقی مصرف داخلی دارد.
در نخلستان های هرمزگان 50 رقم درخت نخل خرما با مزه و طعم های متفاوت از یکدیگر وجود دارد .
این انجمن سرانه مصرف خرما در داخل کشور 12 کیلوگرم ، هرمزگان 14 و جهان نیز 10 کیلوگرم اعلام کرده است .
انجمن خرمای هرمزگان از بسته بندی مناسب، کیفیت بالا و بازاریابی مستمربا حضور در نمایشگاههای بین المللی مواد غذایی بعنوان پیش نیاز دستیابی به بازارهای صادراتی نام برده است.
فراوانی کلمه خرما در آیات قرآن مجید:
کلمه نخل و نخیل در 20 آیه از قرآن کریم آمده طوریکه در هشت آیه نخل به تنهایی و در 12 آیه دیگر در جمع میوه‌هایی مانند زیتون، انار و انگور، ذکر شده است.
افزون بر کلمه نخل نام نوعی درخت خرما به نام (لینه) در سوره «حشر آیه 5» ، از رطب در سوره «مریم آیه 255» نیز یاد شده درحالیکه در سوره «نحل آیه 67» نوشیدنی فرآهم شده از خرما به عنوان رزق نیکو نام برده شده است.
قرآن کریم آدمیان را به اندیشه در خوشه‌های به هم پیچیده خرما و گونا‌گونی انواع آن فرا خوانده است (سوره رعد آیه4، انعام آیه 99، ق آیه 10)، همچنین از انسان‌ها خواسته شده از اسراف و زیاده روی جلوگیری کنند (سوره انعام‌آیه 141)، قرآن کریم باغ‌های سر سبز خرما را از آیات الهی(سوره یس آیه 34) و از خرما به عنوان میوه‌ای بهشتی نام ‌برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید