1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

شرکت های کشت بافت گیاهی طی مدت ۵ سال فعالیت خود توانستند کشور را از واردات پایه درختان میوه هسته دار و دانه دار بی نیاز کنند و از ابتدای امسال هیج نوع پایه و نهال ها این درختان به کشور وارد نمی شود.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی امروز در گفتگو با ایاگنا با اعلام این خبر، افزود: در حال حاضر ۵۶ شرکت کشت بافت گیاهی فعال در کشور وجود دارد که در مجموع بیش از ۶ میلیون پایه و نهال تولید می کنند.

ایرج رستگار افزود: پایه های تولیدی در این شرکت ها از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند و می توانند بهره وری در باغات کشور را به شکل چشمگیری بهبود بخشند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح و تجاری سازی باغات کشور، گفت: درحال حاضر بیشتر باغات کشور بازدهی مناسبی ندارند و هزینه بالای تولید و کیفیت نامناسب میوه ها شرایط رقابت پذیری آنان را در بازار جهانی کاهش داده است، به همین دلیل اصلاح و تجاری سازی باغات امری ضروری است.

به گفته رستگار افزایش میزان و کیفیت تولید، بهبود بهره وری نهادهای مصرفی، کاهش مصرف آب و کاهش هزینه تمام شده از ویژگی های یک باغ تجاری است که برای رسیدن به آن باید از پایه و نهال های اصلاح شده استفاده کرد.

وی با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی در تشویق باغداران برای بکارگیری پایه و نهال های اصلاح شده کشت بافتی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه به باغداران برای خرید نهال اصلاح شده توانسته است زمینه مناسب تغییر باغات کشور را از سنتی به تجاری فراهم کند و آگاهی باغداران را نسبت به استفاده نهال های اصلاح شده بالا ببرد و تمایل آنان را به خرید این نوع نهال ها افزایش دهد.

رستگار با بیان اینکه در حال حاضر برخی باغداران از ۶ ماه قبل برای خرید نهال اصلاح شده کشت بافتی ثبت نام می کنند، افزود: افزایش استقبال باغداران نسبت به بکارگیری نهال های اصلاح شده کشت بافتی در باغات پیش از آن که مربوط به یارانه های خرید این نهال باشد مربوط به افزایش آگاهی باغداران نسبت به مزیت های پایه و نهال های اصلاح شده است.

وی اضافه کرد: آگاهی به مزیت های نهال های اصلاح شده کشت بافتی در بین باغداران آنقدر بالا رفته است که برخی از آن ها اقدام به ایجاد مرکز کشت بافت در کنار باغ خود کرده اند تا نیازشان به پایه و نهال اصلاح شده را خود تامین کنند.

رستگار در پاسخ به این پرسش که برخی ها معتقد هستند برای دستیابی به نتیجه بهتر بجای پرداخت مستقیم یارانه به باغداران این یارانه به شرکت های دانش بنیان کشت بافت گیاهی پرداخت شود، آیا شما هم موافق این موضوع هستید، گفت: پرداخت یارانه به هر یک از بخش های زنجیره تولید تا بکارگیری نهال ( شرکت های کشت بافتی، نهالستان ها و باغداران) می تواند با نکات مثبت و منفی همراه باشد.

وی ادامه داد: هر چند پرداخت مستقیم یارانه به باغداران تاثیرات بسیار مثبتی در افزایش استفاده نهال های اصلاح شده داشته، اما بهتر است که برای هر یک از بخش های این زنجیره به طور مجزا یارانه تخصیص داده شود.

رستگار با بیان اینکه الزاما پرداخت یارانه برای خرید محصول موجب توسعه بکارگیری پایه و نهال های اصلاح شده نمی شود، افزود: گاهی باید بستر و زیر ساخت ها را تقویت کرد چرا که بکارگیری یارانه در زیر ساخت ها به همان اندازه و شاید بیش از پرداخت یارانه مستقیم به باغداران می تواند در توسعه بکارگیری نهال های اصلاح شده و تجاری سازی باغات موثر باشد.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی از برنامه ریزی این انجمن برای رسیدن به خودکفایی تولید پایه و نهال گل و گیاهان زینتی خبر داد و گفت: در حال حاضر سهم قابل توجهی از نیاز کشور به پایه رویشی این گیاهان از طریق واردات تامین و ارز زیادی برای خرید آن ها از کشور خارج می شود.

رستگار افزود: میزان قابل توجهی از پایه این گیاهان به صورت قاچاق وارد کشور می شود بطوری که از ۱۴۰ میلیون پایه ی گل زینتی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد ۷۰ میلیون آن از مبادی رسمی و ۷۰ میلیون دیگر به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

وی درباره برنامه انجمن برای رسیدن به خودکفایی تولید پایه گل های زینتی، گفت: بر اساس این برنامه برای هر یک از پایه های گل یک شرکت به صورت تخصصی اجازه فعالیت خواهد داشت تا از اقدامات پراکنده جلوگیری شود.

رستگار در پایان تاکید کرد: اگر همکاری های وزارت جهاد کشاورزی به همین روال ادامه پیدا کند شرکت های کشت بافت طی ۵ سال آینده کشور را از واردات هر نوع پایه گل و گیاه زینتی بی نیاز خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید