1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

مدیرکل بخش کشاورزی اتحادیه اروپا در رأس هیاتی به اتاق ایران آمد و با جمعی از فعالان بخش کشاورزی، صنایع غذایی و خوراک دام اتاق ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایاگنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این نشست با تأکید بر رویکردهای دولت در مورد افزایش منابع درآمدهای غیرنفتی گفت: دولت به دنبال جایگزینی درآمدهای غیرنفتی به جای درآمدهای نفتی است؛ بر همین اساس به دنبال تقویت توان تولیدی و تولیدات داخلی کشور است.

وی با اشاره به تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران در سال‌های اخیر گفت: واحدهای تولیدی ما طی 7 تا 8 سال در تحریم بودند و نتوانستند با دنیای خارج ارتباط داشته باشند؛ اما بعد از توافق هسته‌ای راه‌های ارتباطی با تولیدکنندگان ایرانی باز شده و نگاه کشورهای دیگر هم به ایران مثبت شده است. اکنون زمینه‌های همکاری با تجار کشورهای دیگر آماده شده است.

قدیری خطاب به هیات کشاورزی اتحادیه اروپا گفت: شرکت‌های اروپایی صاحب تکنولوژی، دانش و مدیریت هستند؛ تقاضای اصلی ما این است که زمینه تقویت دانش و تکنولوژی شرکت‌های ایرانی را فراهم کنید.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در ادامه پیشنهادهایی برای همکاری با بخش کشاورزی اتحادیه اروپا ارائه کرد. قدیری با اشاره به واردات بالای نهاده های دامی منجمله ذرت و کنجاله سویا در ایران، پیشنهاد کرد شرکت‌های مشترک تجاری در زمینه تولید غلات و نهاده های دامی در آسیای میانه با ضمانت دسترسی به ایران تشکیل شود.

وی افزود: 645 واحد تولیدکننده خوراک دام و طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی 21 میلیون تن در کشور فعالیت می‌کنند اما در سال گذشته تنها 8.5 میلیون تن تولید کرده‌اند، این یعنی واحدهای تولیدی این بخش با زیر 40 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می کنند و این نشان میدهد که حجم بالایی از سرمایه دامپروری در کشور ما بالقوه است. بنابراین ایران و بخش کشاورزی اتحادیه اروپا می‌توانند برای تولید محصولات پروتئینی منجمله شیر، گوشت و تخم مرغ با برند حلال با استفاده از سهم ایران در کشورهای همسایه همکاری کنند.

رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان اتاق ایران همچنین پیشنهاد ایجاد شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری با محور تولیدات صادراتی را مطرح کرد و گفت: ایران در صنعت طیور جزو شش کشور برتر است و درحال حاضر بیش از 200 هزار تن ظرفیت صادراتی دارد. وی افزود: کشورهای مطرح اروپایی در صنعت دامپروری می‌توانند به ما کمک کنند تا ضمن افزایش بهره وری، قیمت محصولات تولیدی ما کاهش و کیفیت محصولات تولیدی افزایش پیدا کند و محصولات ما قابلیت صادراتی پیدا کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر ضرورت همکاری آموزشی و تحقیقاتی گفت: همکاری آموزشی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف کشاورزی با اولویت دام‌پروری از محورهای درخواستی ما برای همکاری است. در زمینه تحقیقات کاربردی صنایع مختلف تولید پروتئین حیوانی در کشور دچار مشکل است.

موافق قدیری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات بانکی در برقراری ارتباط تجاری با کشورهای دیگر گفت: این گونه مشکلات در تقسیم بندی ها؛ فرابنگاهی است و به دولت مربوط است اما این اطمینان وجود دارد که مسائل بانکی ما دیر یا زود حل می‌شود.

هدف ما تسهیل ارتباط تجاری تجار ایرانی و اتحادیه اروپا است

جرزی پلیوا، مدیرکل بخش کشاورزی اتحادیه اروپا، هدف از این سفر را تسهیل تماس کاری میان بخش خصوصی ایران و کشورهای اروپایی دانست و گفت: به تهران آمده ایم تا شرایط سفر یک هیات 40 نفره از تجار و بازرگانان اروپایی را که قرار است طی ماه نوامبر سال جاری (آبان‌ماه) به ایران سفر کنند فراهم کنیم. شناخت شرکت‌های موفق کشاورزی ایران هم برای ما اهمیت بسیار دارد.

پلیوا افزود: اتحادیه اروپا مسئولیت تنظیم مقررات تجاری و تسهیل ارتباط تجار کشورهای عضو با تجار دیگر کشورها را به عهده دارد. تجار ایرانی در سفر به ایران می توانند در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی فعالیت‌های مشترک آغاز کنند.

مدیرکل بخش کشاورزی اتحادیه اروپا گفت: ما از محدودیت‌های شما به خاطر تحریم آگاه هستیم اما شرکت‌های اروپایی هم برای آغاز همکاری با شرکت‌های ایرانی باید ابتدا شرایط را ارزیابی کنند.

سرپرست هیات اتحادیه اروپا با تأکید بر ظرفیت‌های بسیار کشاورزی ایران گفت: پیشنهاد می‌کنیم در مرحله اول بخش‌هایی که ظرفیت‌های زیادی دارند را شناسایی کنیم. در سفر بعدی هم ما تجار خود را به ایران می‌آوریم تا به صورت رو در رو با تجار ایرانی مذاکره کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک را با هم بررسی کنند.

پلیوا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صحبت‌های دکتر قدیری در مورد همکاری‌های آموزشی و پژوهشی گفت: ما می‌توانیم در حوزه پژوهش و نوآوری و توسعه به شما کمک کرده و از پژوهش‌های شما حمایت کنیم. همچنین پژوهشگران ایرانی می‌توانند با پژوهشگران اتحادیه اروپا همکاری کنند.

وی گفت: ما به دنبال رابطه برد-برد هستیم و باید ببینیم چگونه می‌توانیم به تجار دو طرف کمک کنیم. سرمایه‌گذاری و حضور در بازار ایران در صورتی اتفاق می‌افتد که تجار اروپایی بتوانند شرایط را پیش‌بینی کرده و به اطلاعاتی مانند تعرفه‌ها به‌صورت شفاف دسترسی داشته باشند.

مدیرکل بخش کشاورزی اتحادیه اروپا با اشاره به مشکلات بانکی در روابط دو طرف گفت: برخی تجار اروپایی فعال در ایران به ما اطلاع داده‌اند که بسیاری از مشکلات بانکی به خاطر سیستم بانکداری ایران است و طرف ایرانی باید برای رفع این مشکلات تلاش کند.

سخت‌گیری‌های اتحادیه اروپا لغو شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به سفر هیات اتحادیه اروپا طی ماه‌های آینده به تهران گفت: امیدواریم بتوانیم در سفر آتی تفاهم‌نامه‌ای میان دوطرف امضا کنیم.

احمد صادقیان با اشاره به سخنان پلیوا در مورد نقش تسهیلگری اتحادیه اروپا گفت: در زمان تحریم‌ها، اتحادیه‌ اروپا حتی سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا با ایران رفتار کرد. به‌طوری‌که ما محصولات کشاورزی مانند غلات را حتی نمی‌توانستیم از اروپا وارد کنیم و با واسطه از طریق شرکت‌های آمریکایی وارد می‌کردیم.

صادقیان تصریح کرد: درخواست ما این است که اکنون با لغو تحریم‌ها، دیگر این سخت‌گیری‌ها از سوی اتحادیه اروپا اعمال نشود، چراکه ایران کشوری بزرگ است و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید به‌خوبی از آن‌ها استفاده شود.

مدیر روابط بین‌الملل، نماینده دفتر امنیت و بهداشت غذایی و نماینده اداره کل کشاورزی اتحادیه اروپا، مسئول تنظیم مقررات بین اتحادیه اروپا و ایران، مسئول آژانس تبلیغ کمیسیون اتحادیه اروپا، مسئول روابط دوجانبه بخش کشاورزی با ایران در این سفر، مدیرکل بخش کشاورزی اتحادیه اروپا را همراهی می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید