1076
آخرین خبرها
گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد

فهرست

خبرهای استانی

آزادسازی واردات برنج در حالی اعلام می‌شود که از یک ماه پیش بازار برنج وارداتی دچار نوسانات شدیدی شد و این نوسان بر بازار برنج داخلی نیز تأثیر گذاشت، به‌طوری‌که شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت این محصول استراتژیک بودیم.

هرچند تصمیم‌های دیرهنگام دولت در آزادسازی واردات برنج، می‌تواند قیمت این محصول را در آستانه شب عید متعادل کند و امکان دسترسی بیشتر مردم به این کالای اصلی را افزایش دهد، اما مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایاگنا نتایج این تصمیم‌های یک‌شبه را نه به نفع تولیدکننده و نه مصرف‌کننده می‌داند.

علی خان‌محمدی معتقد است: آنچه منافع هر دو طرف را تأمین می‌کند تعادل بازار است؛ زیرا در بازار پرنوسان همیشه یکی از این دو طرف دچار زیان می‌شوند و تنها دلالان منفعت می‌برند.

وی سیاست‌های اعلام‌شده در تنطیم بازار برنج را غیرکارشناسی می‌داند و می‌افزاید: در سال ۹۲ وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی بازار محصولات کشاورزی، در اقدامی غیرکارشناسی تعرفه واردات برنج را از ۱۰ به ۴۰ درصد افزایش داد که در مدت‌زمان کوتاهی افزایش قیمت این محصول پرمصرف را به‌دنبال داشت.

خان‌محمدی ادامه داد: سیاستگزاری غلط درباره برنج به افزایش تعرفه خاتمه نیافت و اعمال ممنوعیت واردات در زمان برداشت محصول داخلی جایگزین تعرفه فصلی شد.

وی بیان کرد: این تصمیمات در حالی گرفته شد که تا قبل از سال ۹۲، در زمان برداشت محصول تعرفه فصلی ۴۰ درصدی و در سایر فصول این تعرفه ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شد و به ترتیب بازار همواره به نفع تولید داخلی مدیریت و متعادل می‌شد.

خان‌محمدی یادآور شد: تصمیمات اتخاذ شد موجب گردید بازار با کاهش عرضه برنج خارجی روبه‌رو شود و قیمت این محصول سیر صعودی طی کند تا جایی که برخی سودجویان به فکر قاچاق برنج خارجی افتادند.

وی تأکید کرد: سیاستگزاری‌های غیرکارشناسی تنها بازار برنج خاجی را تحت تأثیر قرار نداد، بلکه تولید داخلی را نیز متأثر کرد و زمینه سوءاستفاده دلالان را فراهم ساخت؛ به‌طوری‌که این افراد برنج را از کشاورز ارزان می‌خرند و پس از انبار و بازی با بازار، آن را با قیمت گزاف روانه بازار می‌کنند.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی با تأکید بر اینکه روند اشتباهات مکرر در تصمیم‌گیری برای بازار برنج در سال ۹۵ به اوج خود رسید، گفت: در حالی که با پایان یافتن فصل برداشت باید واردات برنج از ابتدای آذرماه آزاد می‌شد، پس از گذشت دو ماه همچنان ممنوعیت ادامه داشت، تا جایی که قیمت برنج هندی برای نخستین‌بار از مرز شش‌هزار تومان نیز گذشت.

خان‌محمدی عنوان کرد: افزایش قیمت سرسام آور برنج داخلی و خارجی نگرانی جدی از احتمال سوءتغذیه خانواده‌های کم‌درآمد را افزایش داد.

وی در پایان اضافه کرد: هرچند تصمیم دیرهنگام دولت برای آزادسازی واردات برنج و کاهش تعرفه‌ها در آستانه نوروز به‌منظور تعدیل قیمت برنج در بازار داخلی و افزایش امکان دسترسی قشر کم‌درآمد به این محصول گرفته شده است، اما نوسانات اخیر نه به نفع تولیدکننده و نه مصرف‌کننده است، حال پرسش اینجاست، منتفعین و متضرران اصلی این تصمیم‌های یک‌شبه چه کسانی هستند؟

به گزارش ایاگنا اعلام آزادسازی برنج در حالی است که چندی پیش حقوق ورودی مصوب جدید برای برنج سفید به ۲۶ درصد کاهش یافت و مابهالتفاوت ریالی ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم برنج وارداتی حذف شد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید