1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش خبرنگار ایاگنا محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات صبح امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت غذایی مردم در حوزه تولید محصولات کشاورزی یا واردات آن به کار می‌گیریم، خاطرنشان کرد: طبق آمارهای جهانی 40 درصد مواد تولیدی غذایی به دلیل خسارت ناشی از آفت و علف‌های هرز از بین می‌رود که اهمیت مبارزه با آفات و قرنطینه را 2 چندان می‌کند.

وی گفت: سال گذشته 23 میلیون هکتار سطح اراضی زراعی کشور تحت پوشش مبارزه با آفات و علف‌های هرز قرار گرفته است و امسال نیز پیش‌بینی می‌کردیم که مجبور باشیم در 700 تا 800 هزار هکتار از اراضی زراعی با زنگ زرد غلات نیاز به مبارزه باشد که به دلیل فعالیت شبکه‌های پیش آگاهی مجموعاً در 3 حوزه زنگ زرد، سیاه و قهوه‌ای حدود 70 هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین با ارائه آماری از علف‌های هرز نیز گفت: در سطح 3 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشور مبارزه با علف‌های هرز داشته‌ایم و سطح مبارزه سن غلات نزدیک به 2 میلیون هکتار بوده است و در عین حال سن‌زدگی گندم در کشور را به زیر نیم درصد رسانده‌ایم.

وی به اهمیت ضد عفونی بزور برای پیشگیری از آفات در حین کشت اشاره و افزود: سال گذشته یک میلیون و 100 تن بزور گندم و جو ضد عفونی شد که امسال تاکنون این رقم 950 تن بوده است. مضاف بر آنکه تاکنون 418 هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز در 10 استان گرمسیر داشته‌ایم.

باغستانی همچنین نسبت به تهاجم ملخ‌های صحرایی و مهاجر به اراضی کشاورزی هشدار و و گفت: طبق تجربه سال‌های قبل، در سال‌هایی که میزان بارندگی خوب باشد، با افزایش تهاجم ملخ‌ها به مزارع مواجهیم و هم‌اکنون از سازمان‌های دولتی همچون ستاد مدیریت بحران دست یاری می‌طلبیم چرا که میزان بارندگی‌ها در مکان‌هایی همچون تالاب جازموریان بالای 150 میلی‌متر بوده و قطعاً تهاجم ملخ‌ها را خواهیم داشت.

چرا که در صورت عدم مبارزه سطح وسیعی از محصولات کشاورزی و مزارع را از بین خواهند برد.

وی افزود: همچنین باید مراقب ملخ‌های مهاجر مناطق جنوب که از غرب دریای سرخ عبور می‌کنند و اکنون به کشور عمان رسیده‌اند، چرا که این ملخ‌ها با جمعیت خود پلی در روی آبهای خلیج فارس ساخته و از روی آن عبور می‌کنند و حتی مناطق جنوب را نیز درگیر خواهند کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مورد گسترش اراضی زراعی کشور با محوریت محصولات تازه خوری و مبارزه غیر شیمیایی گفت: 735 هزار هکتار از اراضی کشور تحت این برنامه قرار گرفته‌اند که تولید محصولات بیولوژیک در 230 هزار هکتار آن عملیاتی شده است.

به گفته این مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور، بومی‌سازی تولید فرومون‌های جمع‌ کننده حشرات یکی دیگر از کارهایی است که در کشور انجام شده و اکنون 3 شرکت دانش‌بنیان آن را تولید و عرضه می‌کنند.

وی به اهمیت حفظ و حراست از آفات قرنطینه‌ای در مرزهای کشور هم گفت: 200 آفت قرنطینه خارجی در لیست ما قرار دارند که بباید مراقب باشیم، تا به کشور ورود پیدا نکنند و در سال گذشته برای 15 میلیون تن محصول کشاورزی وارداتی اعمال ضوابط قرنطینه‌ای انجام شده است.

باغستانی به راه‌اندازی سامانه قرنطینه اشاره کرد و گفت: با ایجاد تنش بین روسیه و ترکیه روس‌ها تاکید داشتند که اصالت کالای ایرانی باید مشخص باشد و طی 2 ماه اخیر با استفاده از این سامانه تاکنون 16 هزار گواهی بهداشت صادر شده است.

وی به مزیت این سامانه در سرعت‌دهی برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: اکنون صادر کننده از محل تولید محصول گواهی بهداشت را دریافت می‌کند و پشت مرز معطل نمی‌شود، چرا که قبلاً برخی محصولات بخاطر بحث آفات و یا سموم برگشت می‌خورد که تقریباً این موضوع به صفر رسیده است.

مبارزه با فروشگاه‌های سم غیر مجاز از دیگر خبرهایی بود که رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به آن اشاره کرد و گفت: 3500 فروشگاه غیر مجاز سموم در کشور داشتیم که اکنون با کمک سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی و سازمان نظام مهندسی به زیر 400 فروشگاه رسیده است.

وی ادامه داد: شرط ما برای فروشگاه‌های معتبر عرضه سموم این است که حتماً یک کارشناس گیاه پزشکی و سموم در فروشگاه مستقر باشد، چرا که قبلاً سم‌فروشی‌ها مانند بقالی بود و سموم بدون توجه به نیاز گیاه به کشاورز داده می‌شد.

باغستانی همچنین از همکاری با دانشگاه تهران برای استفاده از پهپادهای سنجش اشاره کرد و گفت: بنا داریم، تا آلبومی از رنگ در نقشه تراکنش آفات را تهیه کنیم، تا بتوانیم سطح کنترل و مبارزه با آفات را بهتر مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به اینکه ظاهراً سموم تولیدی در داخل اثربخشی لازم را نداشته و نسبت به کیفیت آن مسائلی مطرح است، گفت: در سبد سم کشور سموم پر خطر نداریم و سمومی که عمدتاً برای از بین بردن جوندگانی مانند موش استفاده می‌شود، مستقیم روبروی گیاه مصرف نمی‌شود و حتی هیأت نظارت بر سموم هم برای معرفی هر سم جدیدی نسبت به میزان سرطان‌زایی بسیار حساس است و اگر در رده‌های پر خطر (A و B) قرار داشته باشد آن را تائید نمی‌کنیم.

به گفته باغستانی طی 2 سال اخیر 20 قلم از سمومی که مخاطراتی داشته‌اند از سبد سمی کشور حذف کنند.

وی تاکید کرد که علاقه‌مندیم سموم کم‌خطر در سبد مصرفی کشور قرار گیرد و در همین راستا برای پیشگیری از قاچاق و واردات رسمی سموم استاندارد بنا داریم، تا تعرفه واردات سموم کم‌خطر را صفر و سموم متوسط خطر را 15 درصد در نظر بگیریم. مضاف بر آنکه هر فردی که بخواهد در عرصه تولید یا واردات سم وارد شود، ملزم به ثبت حداقل یک سم کم خطر باشد.

باغستانی همچنین در پایان در مورد میزان و نوع سم مصرفی در گلخانه‌های کشور هم این گونه توضیح داد که بسته‌ای از مبارزه بیولوژیک و سموم کم خطر در گلخانه‌ها استفاده می‌شود که در همین راستا با 2 شرکت بزرگ بین‌المللی تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید