1076
آخرین خبرها
بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش خبرگزاری افزایش تولید محصول راهبردی گندم که زیربنای امنیت غذایی است، افزایش سطح زیر کشت محصولات ارگانیک و سالم، گیاهان دارویی و انواع گل برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی آینده ای امید بخش برای اقتصاد استان کهگیلویه و ویراحمد را ترسیم کرده است.
کارشناسان خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی، افزایش سطح زیرکشت آبیاری های نوین، بهبود بهره وری از تجهیزات مکانیزسیون کشاورزی و پرداخت به موقع قیمت خریدهای تضمینی را از مهمترین دلایل این موفقیت می دانند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویرگفت: سطح زیر کشت محصول ارگانیک، گل رز و گیاهان دارویی در این استان امسال نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیر داشته است.
شهرام عسکری با اشاره به افزایش 25درصدی سطح زیرکشت محصولات ارگانیک امسال نسبت به سال گذشته افزود: طرح تولید محصول ارگانیک در سطح دو هزار و 50هکتار از مزارع و باغ های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده در حالی که سال گذشته این طرح در یک هزار و 500 هکتار زمین اجرا شد.
وی بیان کرد: این طرح در شهرستان های مختلف این استان اجرا می شود.
محصول ارگانیک به محصولی گفته می شود که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند.
وی اظهار کرد:طرح رهاسازی زنبور، کفشدوزک و کرم در مزارع و باغ های هدف اجرای طرح از یک هفته پیش آغاز شده و به صورت مرحله ای در یکهزار هکتار باغ مرکبات، 400 هکتار حبوبات،300هکتار سیب، 200هکتار گوجه فرنگی و 150 هکتار باغ انار اجرا می شود.
وی با اشاره به اهمیت تولید محصول ارگانیک برای سلامت مصرف کنندگان بیان کرد: افزایش میزان محصولات سالم و ارگانیک در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد که دو میلیارد و 500 میلیون ریال امسال برای تولید ارگانیک در این استان تصویب شده است.
وی با اشاره به اقلیم چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آمادگی اجرای توسعه تولید محصولات ارگانیک در صورت تامین اعتبار در هفت هزار هکتار باغ مرکبات، دو هزار هکتار باغ سیب و 500 هکتار از باغ های انار این استان وجود دارد.
عسکری گفت:در صورت تحقق چنین امر مهمی می توان از ظرفیت قابل ملاحظه صادراتی محصولات کشاورزی ارگانیک به نفع کشاورزان و اقتصاد استان استفاده بهینه کرد.
وی بیان کرد: ساماندهی فروشگاه های غیرمجاز سم و نهالستان ها، کاهش مصرف بی رویه انواع سموم و برنامه ریزی برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک از خدمات مهم سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان نسبت به سال 92 به بیش از پنج برابرافزایش یافت.
شهرام عسکری افزود: هم اکنون 85 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سه سال گذشته 10 هکتار بود.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم هشت تا 15 نفری در هر هکتار از گیاهان دارویی، تولید و درآمد 250 تا 400 میلیون ریالی از کشت گیاهان دارویی بیان کرد: توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا 90 میلیون ریال، تسهیلات بانکی،حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان ذکر کرد .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گل محمدی به عنوان یکی از گونه های گیاهان دارویی در 12 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه ده نو و کاکان برای نخستین بار در این استان در سال جاری خبر داد.
عسکری ابراز کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و ویراحمد پاییز امسال زیر کشت گل محمدی خواهد رفت.
وی اظهارکرد: کشت این گیاه با تقویت سفره های آب زیرزمینی، درآمد زایی، اشتغالزایی، توسعه صنعت گردشگری و تلطیف هوا نقش مهمی در توسعه دارد.
عسکری تصریح کرد: این گل نسبت به خشکی و فقر خاک مقاوم و یک محصول راهبردی و اقتصادی است که در 14 استان کشور کشت می شود.
وی عنوان کرد: این گیاه در سال سوم به مرحله گل دهی می رسد که در هر هکتار 1/5 تن گل استحصال و از هر چهار تن نیز یک کیلوگرم اسانس تولید که ارزش ریالی هر کیلو اسانس نیز 300 میلیون ریال است.
عسکری اشتغالزایی در هر هکتار گل محمدی را دو نفر ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت کاشت بیش از 10هزار هکتار گل محمدی در استان وجود دارد که در صورت تحقق این امر کهگیلویه وبویراحمد تا چند سال آینده به یکی از قطب های مهم این محصول در کشور تبدیل می شود.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 520 میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان پرداخت شده است.
سید علی صادق فروزنده افزود: عملیات خرید تضمینی گندم از پنجم اردیبهشت شروع شد و براساس برنامه تاکنون مطالبات گندم خریداری شده کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد تا پایان روز 16 خرداد پرداخت شده است.
وی با بیان این که کار خرید تضمینی گندم در مناطق گرمسیری این استان تقریبا تمام شده است، تصریح کرد:تاکنون 48 هزار و 540 تن گندم از کشاورزان مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است.
فروزنده ارزش ریالی گندم خریداری شده در مناطق گرمسیری این استان را 620 میلیارد ریال برآورد کرد.
فروزنده قیمت خرید تضمینی گندم خریداری شده را 12هزار 706 ریال ذکر کرد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمدوی ابراز کرد: میزان خرید تضمینی گندم در مناطق گرمسیری این استان نسبت سال زراعی گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: عملیات خرید گندم در مناطق سردسیری این استان نیز تا پایان تیر ادامه دارد.
فرزونده افزود:گندم معمولی تولیدی کشاورزان این استان برای مصرف آرد در کهگیلویه و بویراحمد در سیلوها ذخیره سازی می شود.
فروزنده گفت: بیشترین گندم خریداری شده امسال مربوط به شهرستان گچساران است.
وی پیش بینی میزان خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد را 60 هزار تن برآورد کرد و افزود: بارندگی های بهاره میزان تولید گندم در این استان را افزایش داده است.
فروزنده اظهار کرد: سال گذشته 40 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمدخریداری شد.
وی همچنین از خرید تضمینی 152 تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا برای نخستین بار در این استان انجام می شود.
فروزنده گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم محصول کلزا 25 هزارو 520 ریال است و تمام بهای محصول خریداری شده پرداخت شد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی امسال 400 تن کلزا دراین استان خریداری خواهد شد.
فروزنده با بیان این که بخش روغن کشی کارخانه روغن سازی گچساران امسال بهره برداری می شود، ابراز کرد: محصول کلزای خریداری شده کشاورزان این استان به مصرف این واحد تولیدی می رسد.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای خرید تضمینی محصول کلزا تولید آن در آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تولید گل رز هلندی در این استان نسبت به سال 92 بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
جعفر گوهرگانی افزود: هم اکنون سالانه بیش از 13 میلیون و 500 هزار گل رُز شاخه بریده در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود در حالی که میزان تولید این محصول در پایان سال 92 شش میلیون و 500 هزار شاخه بود.
وی تصریح کرد: براساس برنامه ، پیش بینی شده با بهره برداری از چند واحد گلخانه ای تولید گل رز هلندی جدید میزان تولید این محصول در پایان سال 95 به 17 میلیون شاخه در سال خواهد رسید.
وی اظهار کرد: بیش از 25 گل خانه تولید گل در این استان فعال است.
گوهرگانی اظهار کرد: این گلخانه ها با وسعت 45 هکتار برای بیش از دوهزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
وی ابراز کرد: با توجه به کیفیت و ماندگاری بالا، بخش عمده ای از گل های تولید شده به استان های تهران و اصفهان نیز صادر می شود.
گوهرگانی بیان کرد: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: فراهم کردن زمینه صادرات این محصول،توسعه گلخانه های انفرادی و فعال کردن مجتمع های گلخانه ای در شهرستان ها از عمده برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: سالانه 800هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود.
جعفر گوهرگانی افزود: افزایش خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی مهمترین راهبرد دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است.
وی افزود: در دولت یازدهم 10 محصول مهم از سوی جهاد کشاورزی در کشور برای خرید تضمینی ردیف اعتباری گرفته اند که کار خرید تضمینی گندم، کنجد و دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در حال انجام است.
وی اظهار کرد: از این سه محصول خرید دو محصول دانه های روغنی کلزا و کنجد برای نخستین بار در این استان صورت گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از سالها کار خرید چغندر قند از کشاورزان این استان در مهر ماه پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: با انجام خرید تضمینی کشاورز از وجود بازار فروش محصول خود اطمینان بیشتری دارد و به همین دلیل رغبت بیشتری برای کشت و زرع دارد.
وی با بیان این که یکهزار و 500 نفر برای اجرای طرح های تولیدی در بخش های دام، طیور، صنایع تبدیلی و شیلات متقاضی تسهیلات بانکی هستند بیان کرد: اختصاص تسهیلات بانکی برای رونق زیرساخت های کشاورزی راهکاری برای افزایش تولیدات کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضریب بهره وری از ماشین آلات کشاورزی در این استان امسال نسبت به سال 92 به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
گوهرگانی افزود: میزان بهره وری از ماشین آلات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که در سال 92 هشت دهم درصد اسب بخار در یک هکتار بود هم اکنون به یک و شش دهم درصد اسب بخار در هر هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت مهمترین دلیل این افزایش بهره وری بوده است.
گوهرگانی بیان کرد: افزایش بهره وری از ماشین آلات کشاورزی ضمن پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی نقش مهمی در رفاه بهره برداران دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای 24 هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در این استان سالانه حدود 96 میلیون مترمکعب آب در استان صرفه جویی می شود.
جعفر گوهرگانی ایرنا با بیان اینکه این میزان آب صرفه جویی به اندازه حجم مخزن یک سد متوسط است، افزود: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار معادل سه هزار مترمکعب آب در هر فصل صرفه جویی خواهد شد که از این حیث اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و کاهش مصرف آب اولویت حیاتی بخش کشاورزی خواهد بود.
وی بیان کرد: در سال 93 دو هزار و 400 هکتار زمین کشاورزی دیم در کهگیلویه و بویراحمد به سامانه های آبیاری تحت فشار مجهز شد و در سال 94 نیز یک هزار و 800 هکتار طرح آبیاری تحت فشار در دست اجرا بود که بخش مهمی از آن تمام شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به اهمیت کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی اظهار کرد: افزایش تولید محصولات کشاورزی این استان به یک میلیون تن در سال از راهبردهای دولت در کهگیلویه و بویراحمداست.
سید موسی خادمی افزود: 14 هزار و 850 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین و قطره ای تجهیز شده است.
وی اظهار کرد: سطح آبیاری تحت فشار در این استان براساس برنامه قرار بود به 13 هزار و 850 هکتار برسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزایش سطح باغ ها و کشت های گلخانه ای را از دستاوردهای مهم بخش کشاورزی این استان دانست.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای منابع آبی در کهگیلویه و بوراحمد و پایین بودن سطح زیر کشت زمین های آبی تصریح کرد: تلاش برای آبی کردن زمین های دیم و افزایش زیرساخت های صنایع تبدیلی از برنامه های دولت برای بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی این استان است.
کهگیلوه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید