1076
آخرین خبرها
بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی

فهرست

خبرهای استانی

جمعی از پژوهشگران عرب، در نشستی برای بررسی راهکارهای کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، در قاهره گرد هم آمدند. این پژوهشگران نتایج آخرین ابداعات و تحقیقات خود را در این زمینه ارائه کردند. از جمله این ابداعات، استفاده از شلتوک برنج مصری در تولید سوخت هیدروژنی و ساخت صفحات خورشیدی است.

به گزارش ایاگنا این محققان در نخستین اجلاس عربی که با همکاری دانشگاه بریتانیایی قاهره در دانشگاه “الدول العربیه” این شهر برگزار شد، در نشستی تحت عنوان “مدیریت ابتکارات و اختراعات و تاثیر آن بر رشد اقتصادی” گرد هم آمدند.

در آغاز نشست، ناصر القحطانی دبیر کل سازمان عربی توسعه مدیریت، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی، از مهمترین بخش‌ها به شمار می‌رود، تاکید کرد که هنوز به این بخش اهمیت لازم داده نشده است؛ از این روی باید به کاربرد تکنولوژی‌های روز و وضع قوانین جدید بر پایه معیارهای روشن اقدام کرد تا امنیت غذایی و زیست محیطی در کشورهای عربی تامین شود.

از سوی دیگر خانم نورالدین الجندی استاد تکنولوژی زیستی و محیط زیست در مرکز مطالعات نفت و رییس این اجلاس در سخنانی گفت که فرآوری محصولات کشاورزی از ابعاد زیست محیطی و اقتصادی مهمی برخوردار است و مصر سالانه ۴۰ میلیون تن ضایعات در محصولات زراعی دارد.

وی افزود: تحقیقات علمی درباره تبدیل این ضایعات به مواد خام صنعتی، مستلزم همکاری صنایع پتروشیمی است و می‌توان به جای مازوت از موادی مانند شلتوک و علوفه ذرت و گندم و جو، سوخت با ارزش حرارتی بالا به دست آورد. علاوه بر این، می‌توان از این ضایعات، آنزیم‌های مورد استفاده در صنعت سوخت‌های زیستی مثل اتانول مکمل بنزین و بیوگاز تولید کرد. همچنین قادر خواهیم بود با استفاده از ضایعات کشاورزی، کاتالیست تولید کرد که در تولید دیزل زیستی، مکمل دیزل معمولی است.

سعید النشائی، استاد مهندسی بیولوژیک در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا که در زمینه توسعه پایدار مطالعه می‌کند، گفت: تکنولوژی باید دوست محیط زیست باشد و از مواد خام تجدید پذیر استفاده کند. تبدیل ضایعات کشاورزی به سوخت زیستی، باعث حفظ و نظافت محیط زیست می‌شود. سپس محمد سامر استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه قاهره مقاله‌ای در ارتباط با تولید سوخت هیدروژن از برخی ضایعات کشاورزی مانند شلتوک برنج و ساقه ذرت و ساقه گندم ارائه کرد. وی افزود: با کمک اشعه لیزر می‌توان تولید هیدروژن را افزایش داد زیرا برخی انواع باکتری‌ها در این شرایط به‌وجود می‌آیند که با افزودن این باکتری‌ها به ضایعات کشاورزی، می‌توان با تکنولوژی تخمیر بی‌هوازی هیدروژن تولید کرد. وی گفت این نوع باکتری بسیار نور دوست است و به همین دلیل تاباندن لیزر به آن در مدت ۵ دقیقه، باعث تحریک تولید این باکتری‌ها می‌شود. همچنین این باکتری برای تغذیه نیاز به عناصر غذایی دارد که می توان با استفاده از تکنولوژی نانوذرات آن را تولید کرد.

صنایع صابون

در ادامه یکی از پژوهشگران به نام امینه میعاد، طرح ساخت صابون از شلتوک برنج را ارائه کرد. به گفته وی با استفاده از این روش، می‌توان روغن حیوانی را در فرآیند تولید صابون حذف کرد و صابون بدون سود سوزآور تولید کرد. عبدالله صبحی از دانشکده کشاورزی دانشگاه قاهره از پژوهشی با همکاری دانشگاه مونیخ آلمان سخن گفت که هدف آن استخراج عناصر زیستی ضایعات کشاورزی (شلتوک برنج) است. وی ادامه داد: سلولز موجود در شلتوک برنج به چهل درصد وزن آن می‌رسد. علاوه بر این ۲۵ درصد همولوز و ۵ درصد لیگنین دارد که دارای خواص دارویی است. وی افزود: شلتوک برنج مصری نسبت به برنج هندی و چینی دارای درصد سلیکای بیشتری است ( حدود ۱۸ درصد) که در ساخت صفحات خورشیدی و خمیر دندان ماده مهمی به شمار می‌رود. علاوه بر این، سلولز ماده اولیه در صنایع کاغذ سازی است. همچنین لیگنین که ماده‌ای معطر است و از آن در صنعت شامپو و صابون سازی استفاده می شود و سیتاسترول نیز که ماده‌ای ضد باکتری و قارچ است و در درمان تومورهای سرطانی هم کاربرد دارد، از شلتوک قابل استحصال است./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید