1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش خبرنگار ما مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری آبی از تاریخ یکم مهرماه 1394 تا 29 فروردین‌ماه 1395 در سطح کشور بارش خوبی را در مقایسه با این مدت در سال گذشته داشته‌ایم، میزان افزایش بارش‌ها را 18.5 درصد عنوان کرد.

سیدمحمد موسوی با اشاره به اینکه طی 9 روز گذشته 16 استان کشور بارش سنگین بالای 50 میلی‌متر را تجربه کرده‌اند، گفت: در 19 استان شاهد خسارت مشترک سیل و تگرگ و هشت استان ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و قزوین نیز با تگرگ روبه‌رو شدند.

وی با بیان اینکه در 12 استان کشور دما به صفر درجه و زیر صفر رسید و خسارت سرمازدگی را داشته‌ایم، افزود: شدت بارندگی در برخی مناطق به‌گونه‌ای بوده است که در طول این 9 روز، 288 میلی‌متر بارندگی داشتیم.

موسوی خاطرنشان کرد: در مجموع در مقایسه سال جاری آبی با سال قبل شاهد دامنه تغییرات گسترده‌ای بودیم، به‌گونه‌ای که در استان ایلام از یکم مهرماه 1394 تا 29 فروردین‌ماه 1395 میزان بارندگی نسبت به سال قبل 162.4 درصد، در استان هرمزگان 132.4 درصد و در استان کرمانشاه 120.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: البته باید گفت که شاهد تغییرات منفی نیز بوده‌ایم، در استان یزد میزان بارندگی در سال جاری آبی نسبت به سال قبل منفی 39.1 درصد، در استان خراسان جنوبی منفی 22.3 درصد و در گیلان منفی 11.7 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی تصریح کرد: اسفندماه سال 1394 در کشور در مقایسه با تغییرات دمای 47 سال اخیر اسفندماه به‌عنوان اسفند خیلی گرم محسوب می‌شود، به‌طوری که در کل کشور اسفندماه 1394 نسبت به میانگین دمای اسفندماه 47 سال گذشته 3.3 درجه افزایش دما را داشتیم.

موسوی یادآور شد: در استان‌های خراسان رضوی، زنجان، البرز و آذربایجان غربی 4.5 درجه سانتی‌گراد افزایش دمای میانگین ماهانه اسفندماه را نسبت به میانگین دمای اسفندماه 47 سال گذشته را شاهد بودید که این افزایش دما در استان‌های قزوین و تهران 4.3 درجه سانتی‌گراد، در کردستان 4.2 درجه و در هرمزگان با کمتری افزایش دما 1.5 درجه سانتی‌گراد بوده است.

وی با بیان اینکه اسفند گرم 1394 باعث گل‌دهی زودهنگام باغ‌ها و در نتیجه افزایش خسارت سرمای فروردین‌ماه 1395 شد، خسارت بارش سنگین، تگرگ و طوفان به بخش کشاورزی ار در 9 استان 950 میلیارد تومان عنوان کرد.

موسوی با اشاره به خسارت سرمازدگی در 12 استان، میزان خسارت سرمازدگی را یک هزار و 50 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: در مجموع خسارت بارش‌های سنگین، تگرگ، طوفان و سرمازدگی به بخش کشاورزی دوهزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تأکید کرد: در زیربخش زراعت حدود 500 هزار هکتار اراضی دچار خسارت بارش‌ها، تگرگ و سرمازدگی شدند که میزان این خسارت 500 میلیارد تومان تخمین زده شد و بین 20 تا 100 درصد اراضی دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با اشاره به اینکه 121 هزار و 413 هکتار تحت تأثیر سرمازدگی، بارش سنگین، تگرگ و طوفان قرار گرفته‌اند میزان خسارت واردشده به باغ‌ها را یک‌هزار و 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از مجموع خسارات واردشده 47 درصد ناشی از بارش‌های سنگین، سیل و تگرگ و 53 درصد آن ناشی از سرمازدگی بوده است.

موسوی خسارت واردشده به حوزه آب و خاک و امور زیربنایی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی را 200 میلیارد تومان در 10 استان عنوان کرد و افزود: در حوزه دام، طیور و آبزیان نیز 55 میلیارد تومان در 19 استان خسارت داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زراعت بیشترین خسارت به گندم و جو در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه متمرکز بوده است و در باغ‌ها نیز بیشترین خسارت به محصولات را زردآلو، آلو، هلو، گوجه‌سبز، شلیل، بادام و گردو وارد شده است.

موسوی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده تغییرات اقلیمی به جامعه هدف و بهره‌برداران از اقدامات بسیار مناسبی بود که صورت گرفت، به اقدامات پیشگیرانه اجراشده با تأکید بر قطع آبیاری‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، اشاره کرد.

وی با اشاره به همکاری‌های گسترده در اصلاح و استحکام‌بخشی سیل‌بندها و باز کردن مسیرها و جاده‌های بین مزارع، از تأمین علوفه و کنستانتره مورد نیاز دامداران روستاهای تحت محاصره سیل و همچنین عشایر در این مدت خبر داد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ادامه داد: نکته حائز اهمیت پس از خسارت پایش و ارزیابی به‌موقع خسارت خود که ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها و ستاد بیمه محصولات کشاورزی به سرعت وارد کار شدند و با ثبت و ممیزی اطلاعات در حال استخراج دقیق هستند.

موسوی تصریح کرد: آخرین گزارش صندوق بیمه نشان می‌دهد که در مجموع 25 درصد سطح باغ‌ها و 34 درصد سطح اراضی زراعی کشور بیمه شده‌اند و بالاترین سطوح باغ‌های بیمه‌شده را استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان شرقی با 60 درصد به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در برخی استان‌ها به یک درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه حدود 25 درصد از باغ‌های خسارت‌دیده بیمه هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه بیمه یک سازوکار مؤثر و سریع است که به شکل گسترده‌ای در جبران خسارات ایفای نقش می‌کند، تأکید ما بر حمایت از صندوق بیمه و توجه کشاورزان به این مقوله است.

موسوی تأکید کرد: به‌طور میانگین 34 درصد اراضی زراعی کشور نیز بیمه شده‌اند و از 500 هزار هکتار اراضی زراعی خسارت‌دیده، 205 هزار هکتار آن در استان خوزستان بوده‌اند که خوشبختانه 75 درصد اراضی زراعی این استان بیمه هستند، به‌طور میانگین 40 درصد اراضی زراعی کشور که خسارت دیده‌اند، بیمه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید