1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

روزنامه صدای زنجان در شماره 145 خود طی گزارشی به تاثیر بارش باران و سرازیر شدن آب‌های سطحی به جنوب شهر زنجان و آلوده شدن باغ های سبزی این شهر پرداخته است.

هر ساله با فرا رسیدن تابستان، بازار سبزی و کشت آن در باغات جنوبی شهر زنجان رونق گرفته و بازار شایعات در خصوص آبیاری این سبزی‌ها با آب فاضلاب شهری نیز داغ می‌شود. موضوعی که مهندس ناصحی، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان در خصوص آن به صدای زنجان اعلام می‌کند: چنین روش آبیاری در گذشته در این شهر وجود داشته که با صاحبان این باغات برخورد شد و بعد از مطرح شدن در کارگروه بهداشت استان و با همکاری سایر دستگاه‌ها، این مشکل برطرف شد.
نگرانی شهروندان از اینکه بوی مست‌کننده سبزی تازه آیا با آبیاری به وسیله فاضلاب شهری می‌تواند فریبنده و زمینه‌ساز بروز بیماری باشد، ما را بر آن داشت که در خصوص محل کاشت این سبزی‌ها پرس و جو کنیم و ناصحی در خصوص آن تاکید کند که برخی از این سبزیجات از باغ‌های جنوبی شهر تامین می‌شود و شهروندان باید در مورد نحوه شستشوی آن دقت کنند، برخی هم از باغات سبزی روستای زنگیل‌آباد (هیدج‌‌آباد) وارد شهر شده و برخی نیز از سایر شهرها وارد زنجان می‌شوند که امکان کنترل همه آنها از طریق مرکز بهداشت فراهم نیست.
به گفته این مقام مسئول، با اینکه جلوی آبیاری با فاضلاب این سبزیجات گرفته شده، ولی به دلیل بافت شهر و سرازیر شدن آب‌های جاری به سمت جنوبی شهر، این منطقه تحت تاثیر آلاینده‌هاست و حتی اگر از آب فاضلاب برای آبیاری استفاده نکنند، با اولین بارندگی در سطح شهر، فاضلاب به این منطقه سرازیر می‌شود.
وی سبزی پرورش یافته در روستای زنگیل‌آباد را دارای چنین مشکلات و آلایندگی‌هایی ندانسته و می‌افزاید: در مورد باغ‌های جنوبی شهر نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از آلوده‌ شدن محصولات باغی این منطقه کردیم تا با احداث کانالی در این منطقه، مسیر آب‌های جاری را از جنوب شهر منحرف کنیم و اخیرا نیز، تاکیدات ویژه‌ای برای این منظور شده است.
مهندس ناصحی یکی از دلایل بروز این مشکل را تکمیل نبودن سیستم فاضلاب شهری دانسته و می‌گوید: هم‌اکنون این سیستم حدود 25 تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات لوله‌گذاری آن در سطح شهر انجام شده و متاسفانه بسیاری از مناطق از جمله بخش جنوبی شهر هنوز از این سیستم بی‌بهره‌اند ولی اگر این پروژه تکمیل شود، بسیاری از مشکلات همچون بحث آلوده بودن سبزی‌های تولیدی در این شهر نیز حل می‌شود.
وی استفاده مجدد از پساب تصفیه شده را از نظر صرفه‌جویی در انرژی و نیز منابع آبی بسیار مهم عنوان کرده و ادامه می‌دهد: توجه به این موضوع، تسریع در تکمیل هر چه سریعتر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را نشان می‌دهد چرا که با تکمیل این تصفیه‌خانه، 9/99 درصد فاضلاب خانگی که به صورت آب است، بعد از تصفیه دوباره وارد چرخه استفاده شده و قابل مصرف است و حتی در مواقعی کیفیتی بالاتر از آب شرب شهری پیدا می‌کند.
به گفته کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان زنجان، تنها یک دهم درصد از فاضلاب شهری به صورت جامد و زباله بوده و اگر تصفیه‌خانه به درستی کار کرده و امر جداسازی آب و کلرزنی و گندزدایی انجام شود، از پساب به جا مانده می‌توان برای استحمام و شستشو استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه سبزی‌های وارد شده به بازار به صورت مرتب تحت آزمایش قرار دارند، می‌افزاید: این سبزی‌ها فعلا مشکلی ندارند ولی مردم برای خرید آن حتما به اماکن مجوزدار مراجعه کرده و بعد از خرید نیز در شستشوی آن دقت کنند.
ناصحی از توزیع بروشوری در خصوص نحوه صحیح شستشوی سبزی از هفته آینده در مراکز عرضه این محصول خبر داده و می‌گوید: مردم باید با نحوه صحیح شستشو با مایع ظرفشویی و محلول‌های ضدعفونی‌کننده موجود در داروخانه‌ها آشنا شوند تا از ابتلا به بیماری‌ها در امان بمانند.
سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود، اما شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند، بنابراین بهتر است برای شستشوی آن‌ها 4 مرحله رعایت شود.
مرحله پاک‌سازی سبزیجات: تمام برگ‌ها و ساقه‌های زرد، خشک و کهنه را گرفته و گل‌ولای موجود در سبزی را از آن جدا کنید.
مرحله انگل‌زدایی سبزیجات: به ازای هر لیتر آب، 3 تا 5 قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و طوری آب را هم بزنید که کف کند. حال سبزی‌های پاک‌شده را در این محلول بریزید. پس از 15 تا 20 دقیقه، آب را به آرامی خالی کنید و سبزی را در سبدی بریزید.
مرحله میکروب‌زدایی سبزیجات: برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، به سبزی که در آب غوطه‌ور است، مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه کلر بیفزایید. البته بهتر است طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی مایع ضدعفونی‌کننده درج‌شده، سبزی‌ها را با آن بشویید.
مرحله آبکشی سبزیجات: بهتر است برای اطمینان از نماندن ترکیب‌هایی که در دو مرحله قبلی استفاده کرده‌اید روی سبزی‌ها، بار دیگر آن‌ها را در آب غوطه‌ور کنید و دوباره داخل سبدی بریزید تا سبزی‌ها کاملا تمیز و برای مصرف اعضای خانواده آماده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید