1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

ایاگنا-

کشمش یکی از محصولاتی باغی است که بر اساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۹۵ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موظف به خرید تضمینی آن شده است، اما این سازمان با وجود گذشت چندین ماه از آغاز فصل خرید و فروش این محصول، هنوز به خرید تضمینی کشمش ورود پیدا نکرده است.

هرساله در اوایل پاییز با آغاز فصل خرید و فروش کشمش، سرو کله دلالان پیدا می شود تا حاصل دسترنج کشاورزان را به پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند و بسیاری از کشاورازن نیز به دلیل مشکلات مالی به ناچار محصول خود را به آنها می‌فروشند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته در ابتدای فصل دلالان با پیشنهاد قیمت دوهزار و ۶۰۰ تومان اقدام به خرید این محصول کردند. این روند ادامه داشت تا اینکه از دو ماه پیش تعاون روستایی چند استان بزرگ تولیدکننده کشمش ازجمله همدان و مرکزی با هدف حمایت از تولیدکننده اقدام به خرید توافقی این محصول با قیمت دوهزار و ۸۰۰ تا سه‌هزار و ۲۰۰ کرده‌اند.

آغاز خرید توافقی در حالی بود که هنوز نه خبری از اعلام قیمت خرید تضمنی بود و نه ابلاغ یارانه کشمش، تا اینکه در ۱۷ آبان سال جاری قائم‌مقاوم وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۲۰۰ تومان یارانه صادراتی به هر کیلوگرم کشمش خبر داد.

هرچند مهین ابراهیمی، معاون بازرگانی تعاون روستایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا تأخیر در اعلام قیمت و آغاز خرید تضمینی کشمش را به نفع باغداران دانست و گفت: همیشه قیمت خرید توافقی بالاتر از قیمت خرید تضمینی است و تا زمانی که خرید تضمینی آغاز نشده است، تعاونی‌های روستایی می‌توانند شرایط بازار را به نفع تولیدکننده تنظیم کنند.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی تأیید شده دوهزار و ۶۰۰ تومان است، این در حالی است که در حال حاضر تعاونی‌های روستایی این محصول را تا سه‌هزار و ۲۰۰ تومان از تولیدکننده توافقی می‌خرند.

اما رضا عباسی، مدیر تعاون روستایی استان همدان نظر دیگری دارد، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، اظهار داشت: خرید تضمینی حق قانونی کشاورزان است و زمانی صورت می‌گیرد که قیمت محصول به نحوی باشد که کشاورز دچار زیان شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خوب آب و هوایی امسال، تولید کشمش افزایش یافت و این امر عرضه را در ابتدای فصل افزایش داد و کشاورزانی که توان مالی برای انبار محصول را نداشتند زیان زیادی دیدند در این شرایط انتظار می‌رفت آغاز خرید تضمینی ابلاغ شود، اما تا امروز خبری از این ابلاغیه نیست.

مدیر تعاون روستایی استان همدان درباره نحوه خرید توافقی از تولیدکنندگان، ادامه داد: خرید کشمش به قیمت سه‌هزار و ۲۰۰ انجام می‌شود و دولت ۲۰۰ تومان یارانه به باغداران پرداخت خواهد کرد و بهای محصول ۶۰ درصد نقدی به مدت دو تا سه روزه و ۴۰ درصد به مدت سه ماهه پرداخت می‌شود.

عباسی درباره نحوه تعیین کیفیت کشمش عنوان کرد: مقدار یک کیلوگرم کشمش از محصول کشاورزان را برداشته و آشغال‌های آن را جدا می‌کنیم و بر همین اساس افت محصول مشخص می‌شود که معمولاً تا پنج درصد در نظر گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: حداقل حمایت دولت از کشاورزان، اعلام قیمت و آغاز به موقع خرید تضمینی و پرداخت نقدی بهای محصول است.

جلسه هیأت وزیران به ریاست رئیس جمهوری در روز یک‌شنبه مورخ ۱۹ دی ماه ۹۵ برگزار شد و هیأت وزیران در این جلسه مقرر کرد که به‌منظور حمایت از باغداران تولیدکننده کشمش و حفظ سهم صادرات آن در بازار جهانی، به تمامی باغداران تولیدکننده محصول، به ازای هر کیلوگرم پنج‌هزار ریال یارانه پرداخت شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید