1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

رشد کشاورزی کشور به 5/9درصد رسید

به گزارش ایاگنا حسن رکنی معاون وزیر روز چهارشنبه در سومین همایش ملی گاومیش ایران در سرسرای اداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی خوزستان بیان کرد: میزان تولید گندم کشور در سال 1392 حدود 4.8 میلیون تن بود که این میزان در سال 1395 از 11.5 میلیون تن گذشت.
وی یکی از هدفهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی را صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: در سال 1392 بیش از 6.2 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی کشور به زیر کشت گندم رفت اما امسال 5.8 میلیون هکتار از این اراضی به کشت گندم اختصاص یافته که به معنی صرفه جویی در آب و نیز افزایش بهره وری است.
رکنی در ادامه افزود : در سال 1392 تراز تجاری وزارت جهاد کشاورزی هشت میلیارد و 100 میلیون دلار منفی بود این در حالی است که سال گذشته این تراز به 3.4 میلیارد دلار منفی رسید و در سال جاری بیش از پنج میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 9 ماهه اول امسال چهار میلیارد و 150میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته ایم که این میزان 13درصد صادرات غیر نفتی را تشکیل داده است.
وی بیان کرد: در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد در صادرات محصولات کشاورزی افزایش و چهار درصد هم در واردات کالاهای کشاورزی کاهش داشته ایم که این تراز خوبی را نشان می دهد .
وی ادامه داد: در سال 1392 در حوزه دام و طیور 136 میلیون دلار تراز تجاری منفی داشتیم اما در 10 ماه اول امسال در این بخش بیش از 500 میلیون دلار تراز تجاری مثبت شده است.
رکنی بیان کرد: سال گذشته صادرات شیر و لبنیات کشور کمتر از 600 هزار تن بوده اما در 10 ماهه امسال 650 هزار تن شیر صادر شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولید دامی در خصوص تولیدات مرغ و تخم مرغ هم گفت: سرانه تولید مرغ و تخم مرغ در کشور 25 تا 26 کیلو گرم است اما در دنیا 13 تا 15 کیلوگرم است.
وی افزود: در 10 ماهه اول امسال 100هزار تن صادرات مرغ و تخم و مرغ داشته ایم.
رکنی در ادامه بیان کرد: پرورش گاومیش از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و استان های مازنداران، ایلام ، خوزستان، آذربایجانهای غربی و شرقی و اردبیل از جمله استان هایی هستند که بیشترین تعداد جمعیت گاومیش را دارند و از 220 هزار راس گاومیش موجود در کشور 80 هزار راس مربوط به استان خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه متوسط تولید شیر هر گاومیش در خوزستان یک هزار و 800 تا یک هزار و 900 لیتر است افزود: گاومیش از حیواناتی است که در تولید شیر با کیفیت بهترین شیر را دارد و در شرایط آسان و هزینه کم و استفاده از کم ارزش ترین علوفه، کیفی ترین محصول را می دهد .
رکنی گفت: با وجود اینکه اقداماتی در خصوص ژنتیک و اصلاح نژاد در کشور در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست و نسل جدید گاومیش ها لزوما با این شرایط نمی توانند خود را سازگار کنند و به همین دلیل در سیستم پرورش گاومیش در کشور باید بازنگری شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولید دامی با اشاره به اینکه گاومیش های ایران در مقایسه با گاومیش کشورهای اروپایی در خصوصیت های رفتاری متفاومت هستند اظهار کرد: به عنوان مثال گاومیش های ایران تا کنون تجربه شرایط صنعتی و نیمه صنعتی را نداشتند و محدودیت های شرایط شیردوشی از جمله مشکلاتی است که باید در این بخش رفع شود.
رکنی بیان کرد: به صورت پایلوت دستگاهی ساخته شده که سرشاخه های نیشکر را به جای سوزاندن برداشت می کند که می تواند منابع غذایی خوبی برای دام های منطقه باشد که در صورت استفاده از این دستگاه می توان دو میلیون تن به منابع خوراک دام در استان اضافه کرد.
سومین همایش ملی گاومیش ایران 27 بهمن ماه در دانشگاه علوم کشاوری و منابع طبیعی رامین استان خوزستان در حال برگزاری است.
از 96 مقاله ارسالی به دبیرخانه این جشنواره 86 مقاله آن پذیرفته شد.
محورهای این همایش، ژنتیک و اصلاح نژاد گاومیش،جنبه های اقتصادی و اجتماعی پرورش گاومیش، بهداشت و بیماری های گاومیش و بازاریابی محصولات گاومیش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید