1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش ایاگنا تعدادی از مدیران شیلات استان هرمزگان اظهار داشتند: این صیادان( حرفه ای) بدون دریافت کمترین تسهیلات ارزان قیمت بانکی طی سه سال گذشته تا کنون 40 فروند کشتی مخصوص صیدآبزیان درآبهای عمیق خریداری کرده اند که هم اکنون درحال فعالیت هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان در این خصوص اظهار داشت : هم اکنون تعداد 60 فروند شناورمخصوص صید فانوس ماهیان در آبهای حوزه این استان فعالیت دارند که 40 فروند از آنها در دولت تدبیر و امید به ناوگان صیادی ما اضافه شده است.
مسعود بارانی تعداد ملوانان فعال روی عرشه این شناورها را در مجموع یکهزارو 400 نفرعنوان واضافه کرد: 500درصد ازآنان ایرانی و مابقی از اتباع خارجی هستند.
وی از وجود این شناورها بعنوان یکی از مهم ترین فرصت های ایجاد شده برای اشتغال ساحل نشینان هرمزگان نام برد و اظهار داشت: شیلات نیزمالکان شناورها را ملزم کرده هر سال با جایگزین کردن ملوانان ایرانی 20درصد از اتباع خارجی را کاهش دهند.
بارانی از ایجاد اشتغال در نوار ساحلی جنوب کشوربا محوریت سواحل مکران بعنوان یکی از برنامه های دریا محوردولت یازدهم نام برد و گفت: اداره کل شیلات هرمزگان فراخوان جذب و بکارگیری 400 نفر نیروی علاقمند به کار روی این شناورها را از طریق فرمانداری ها، بخشداری ها، شوراهای اسلامی، ائمه جمعه و همچنین استانداری و رسانه های همگانی اعلام کرده است.
وی حداقل شرایط لازم برای کار روی شناورهای صید فانوس ماهیان را مدرک دیپلم وکارت دریانوردی عنوان کردوگفت: با توجه به کمبود نیروهای تخصصی، و همچنین تامین نیروی مورد نیاز بخش خصوصی پیگیر برگزاری کلاسهای آموزشی نیز برای افراد ثبت نام شده بدون مهارت هستیم.
این مقام مسئول در شیلات هرمزگان ازساکنان شهرستانهای ساحلی ازجمله سیریک، میناب و جاسک خواست برای نام نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به ادارات شیلات این مناطق مراجعه کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از ذخایر عظیم فانوس ماهیان در آبهای عمیق دریای عمان(بین 200تا 400متری عمق آبها) بعنوان بهترین فرصت برای توسعه فعالیت های صید و صیادی به روش صنعتی و ایجاد اشتغال برای ساکنان نوار مرزی نام برد.
وی ابراز داشت: با توجه به عمق زندگی فانوس ماهیان و اینکه شناورهای سنتی قادر به صید آنها نیستند ظرفیت برای فعالیت 1000 تا 120فروند کشتی ویژه صید این آبزی در آبهای دریای عمان( حوزه ایران) وجود دارد که تاکنون 60فروند آن توسط بخش خصوصی خریداری شده که با پرچم ایران درحال فعالیت هستند.
درحال حاضر فانوس ماهیان در صنایع تولید پودر ماهی استفاده می شوند که با افزایش میزان صید می توان علاوه بر تامین پودر مورد نیاز بازار داخلی، صادرات پودر و صید ضمنی آن را به مقدار قابل توجهی افزایش داد که این اقدام علاوه بر ارز آوری، می تواند منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات پودر ماهی، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال در بخش های مختلف صید و صیادی، ساخت شناورو توسعه خدمات و پشتیبانی بندری را در سواحل مکران شود.
یکی از مهم ترین دلایل افزایش صید فانوس ماهیان در دولت یازدهم ، افزایش تعداد شناورهای مخصوص صید این گونه است که با توجه به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آب های جنوبی کشور، انتظار می رود تا پایان امسال میزان صید به بیش از 20 هزار تن افزایش یابد.
مدیرکل شیلات هرمزگان نیز بیان داشت: کشتی های صید فانوس ماهیان با پرچم ایران و تحت مالکیت شرکت های ایرانی هستند و با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، درسازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده اند و صید فانوس ماهیان را با نظارت شیلات تخلیه و تحویل کارخانجات و صنایع داخلی می دهند و صید ضمنی آن را که عمدتاً ماهی یال اسبی است به دلیل حرام بودن، پس از طی مراحل قانونی صادر می کنند.
پرویز محبی درگفت و گوبا ایاگنا با بیان اینکه این شناورها تعرفه صید و عوارض بندری را به خزانه دولت واریز می کنند، ابراز داشت: در حال حاضر طول صیدگاه مورد استفاده آنها بیش از ۱۶۰ کیلومتراست و در اعماق بیش از ۲۰۰ متر مجاز به صید هستند و با توجه ماهیت شیوه صید و گونه های آبزی هدف، تداخلی با ناوگان صید خرد در آبهای منطقه ندارند.
به گفته وی هم اکنون هیچ کشتی صیادی خارجی در آب های هرمزگان فعالیت ندارد درحالیکه حدود ۸۰۰ فروند از شناورهای ایرانی در آب های بین المللی و اقیانوس هند مشغول صید هستند که سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن از انواع گونه های تون ماهیان را صید و در کشور عرضه می کنند.
مدیرعامل شرکت ‘فانوس ابوموسی’ که سه فروند از این شناورهای را از خارج خریداری کرده افزود: با فعالیت این شناورها زمینه اشتغال برای صدها ملوان روی عرشه و دها نفرنیز روی خشکی فراهم شده که عده زیادی از آنان هم اکنون درحال کار هستند.
محمد شریف عشرتی در گفت وگوبا ایاگنا تاکید کرد: برخلاف شایعات، که برخی رسانه های همگانی داخلی نیز بدون کمترین اطلاع به آن دامن می زنند، صید فانوس ماهیان بوسیله این شناورها تداخلی با صید سنتی ندارد بلکه باعث فعالیت تعدادی از قایق های صیادی شده است.
وی یادآورشد: بعنوان یک صیاد سنتی با 30 سال سابقه کار، از سوی دولت یازدهم درجریان ذخایر پایان ناپذیر فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان قرار گرفتم که با مشارکت تعدادی از صیادان و تاسیس شرکت ‘فانوس ابوموسی’ (درشهرستان ابوموسی) اقدام به خرید سه فروند کشتی از کشور تایلند کردیم و هم اکنون نیز درحال فعالیت هستیم.
عشرتی تاکید کرد: هنگام صید فانوس ماهیان در فاصله 20 کیلومتری و حتی بیشتر از نوار ساحلی جاسک و کوه مبارک از توابع سیریک درآبهای دریای عمان مقداری نیز ماهی یال اسبی، شبه شوریده (دهان سیاه)، مارماهی و سفره ماهی نیز صید می شود که به دلیل حرام بودن و عدم مصرف داخلی به کشورهای چین، تایلند و ویتنام صادر می شوند.
در اطلاعات منتشره شیلات آمده است: ماهی یال اسبی و گونه های یاد شده جزء ماهیان غیر خوراکی و گونه های کمتر صید شده هستند که به منظور کاهش فشار بر ذخایر دیگر گونه های آبزی صید می شود که می تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای صیادان، ارزآوری بسیاری خوبی نیز برای کشور داشته باشد طوریکه سال گذشته افزون بر دو هزارو 500تن به کشورهای ویتنام، چین و تایلند صادر شد که 64میلیون دلار ارزآوری داشت.
مدیرعامل شرکت فانوس ابوموسی( صید فانوس ماهیان) یادآورشد: هرفروند کشتی طی 22روز فعالیت بین 150تا 200 تن صید می کند که حداقل 60درصد آن فانوس ماهیان، 30درصد ماهی یال اسبی، 10درصد شبه شوریده و 2تا 3 درصد مابقی نیز مارماهی و سفره ماهی است که جنبه صادراتی دارند.
وی اضافه کرد: فعالیت کشتی های صید فانوس ماهیان موجب تحریک و درنتیجه پخش انواع گونه های یال اسبی در نوارساحلی شهرستانهای میناب تا جاسک شده طوریکه هر قایق بین 150تا 200 کیلوگرم از این ماهی را صید و هرکیلوگرم آنرا به قیمت 120هزار ریال به سردخانه هایی که تا سه سال قبل نیمه تعطیل بودند برای بسته بندی و صادرات می فروشند.
وی خاطرنشان ساخت: درحالی شاهد شایعه پراکنی از سوی تعدادی ازرسانه ها وافراد ناآگاه علیه شرکت های داخلی مالک شناورهای صید فانوس ماهی هستیم که کشورعمان اخیرا با استفاده از هفت فروند شناورپیشرفته مکنده ( اجاره دادن آبهایش)درحال صید هزاران تن فانوس ماهی از ذخایر مشترک و صادرات آن به خارج است.
عشرتی گفت: همین پیشنهاد از سوی شرکت های خارجی به ایران شد اما از آنجایی که کشتی های بکار گرفته شده اشتغالزایی بالایی ندارند قبول نکردیم و درنتیجه جذب کشورعمان شدند.
شناورهای متعلق به شرکت های ایرانی با استفاده از روش ترال نسبت به صید فانوس ماهیان اقدام می کنند که هریک فروند آن برای حداقل24نفر بطورمستقیم اشتغالزایی دارد.
وی اضافه کرد: با گذشت دو و نیم سال از فعالیت شرکت فانوس ابوموسی تلاش ما برای تامین نیروی متخصص تعمیر و نگهداری سردخانه و تعمیر موتورشناورهای بزرگ برای کار روی کشتی ها بی نتیجه ماند طوریکه مجبور به استفاده از اتباع خارجی هستیم که هزینه زیادی برای ما دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید