1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

موسسه های ارلهام، نورویچ، انگلستان، و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی Iwate ژاپن برای نخستین بار در یک همکاری بین المللی، یک توالی ژنومی برای سیب زمینی گینه ای سفید، یک محصول کشاورزی اساسی با تاثیرات بزرگ اقتصادی و فرهنگی در قاره آفریقا و رگ حیاتی میلیون ها انسان فراهم کردند.

به گزارش ایاگنا از سایت “ساینس دیلی”، سیب زمینی ها بخشی عمده از غذای مردم نیجریه هستند، با اینکه نیجریه حدود ۷۰ درصد سیب زمینی جهان را تولید می کند، اما با توجه به میزان مصرف فعلی، تقاضا در حال پیشی گرفتن از عرضه ی این محصول از نظر اقتصادی مهم است که تاثیرات فرهنگی بزرگی دارد.

افشای سر ژنوم سیب زمینی به شکلی حیاتی مهم است زیرا برخلاف سایر محصولات اساسی مانند گندم، ذرت و برنج، این محصول تقریبا غیر اهلی مانده است. زمانی که مسئله به کشاورزی برمی گردد محصولات اهلی شده در مقایسه با خویشاوندان وحشی خود برتری هایی دارند، از جمله قابلیت استفاده آسان تر و بازده بالاتر. کشف ژنوم این گیاه حیاتی به کشاورزان کمک خواهد کرد بازده و پایداری سیب زمینی ها را افزایش دهند.

این پژوهش جدید با عنوان “ترتیب گذاری ژنوم یک محصول غذایی اساسی، سیب زمینی گینه ای سفید، ایجاد یک نشانگر مولکولی برای تعیین جنسیت را امکان پذیر می کند” که دسترسی آن برای عموم در مجله بیولوژی BMC آزاد است نشان می دهد که چگونه این مسئله می تواند محتمل باشد. پیش نویس توالی ژنومی با کیفیت بالا در پایگاه داده های عمومی DDBJ و NCBI در دسترس است.

این کشف مهم بر اثر یک همکاری بین المللی از موسسات مختلف در انگلستان، آلمان، ژاپن و نیجریه در زمینه شناسایی مناطقی از ژنومی که جنسیت را در سیب زمینی ها تعیین می کند انجام شده است و دانش این ویژگی نادر برای بهبود سرعت پروژه های کشاورزی حیاتی است.

گیاهانی که جنس نر و ماده جداگانه دارند نسبتا نادر هستند و تنها ۵-۶ درصد از گیاهان گلدار از جمله سیب زمینی ها و مارچوبه را تشکیل می دهند. بنابراین، کشف این فرآیند در سیب زمینی ها می تواند به بهبود سایر محصولاتی که از نظر تجاری مهم هستند کمک کند.

از همه مهمتر برای آفریقای مرکزی و غربی، این دانش جدید به تغییر سیب زمینی ها از از یک محصول “یتیم” مورد غفلت واقع شده کمک خواهد کرد. با کمک برنامه های کشاورزی، این محصول می تواند بهتر اهلی شود و امنیت غذایی و رفاه اقتصادی را در منطقه ای که دستخوش سریع ترین رشد جمعیت در جهان است افزایش دهد. بنجامین وایت که سرپرست بخش موسسه ارلهام در این مطالعه است می گوید: “داشتن یک توالی مرجع برای سیب زمینی گینه ای سفید به ما موقعیت منحصر به فردی برای بدست آوردن فهم بهتر از دوپایگی (داشتن دو جنسیت مجزا) که ویژگی بسیار نادری در گیاهان گلدار است و در این گونه ها که از بیشتر انواعی که تاکنون مورد ترتیب گذاری ژنومی قرار گرفته اند از نظر تکاملی متفاوت تر هستند می بخشد. فهم این ویژگی و داشتن یک منبع ژنومیک برای سیب زمینی گینه ای سفید در پرورش سیب زمینی بهتر با ارزش خواهد بود، محصولی که امنیت غذایی را در آفریقای غربی و مرکزی و در معاش کشاورزان خرد آنجا بهبود خواهد بخشید”.

دکتر آسیدو مدیر پژوهشی توسعه موسسه بین المللی کشاورزی گرمسیری- غرب آفریقا، ایبادان در نیجریه می گوید: “این یک کشف مهم است. به این معنا که سیب زمینی به جمع محصولاتی که DNA کامل آن ها ترتیب گذاری شده پیوسته است، توسعه ای که چندین سال پیش با برنج آغاز شد. دلالت ها اساسی هستند. ترتیب گذاری کامل DNA به طور وسیعی فهم ما را از کنترل ژنتیکی صفات کلیدی مانند گل دهی، بیماری ها و سایر مسائل از جمله صفات کیفی تسهیل می کند، و این مسئله در عوض پرورش گونه های جدید را هم سریع تر و هم دقیق تر می کند”.

پروفسور ریوهی تراوچی از دانشگاه کیوتو و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی Iwate ژاپن می گوید: “این مسئله به غلبه کردن بر برخی از چالش های بسیاری که کشاورزان سیب زمینی در آفریقا و سایر بخش های جهان با آن رو به رو هستند کمک خواهد کرد. این چالش ها شامل آفات و بیماری ها، تلفات پس از برداشت و نیاز به توسعه ی سیستم های پایدارتر کشاورزی برای کشت محصولات می شود”.

حقایق بیشتر

آفریقای غربی و مرکزی، منطقه ی اصلی تولید سیب زمینی در جهان، حدود ۹۶ درصد از ۶۳ میلیون تن سیب زمینی تولید شده جهانی در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده است. ارزش تولید سیب زمینی از سایر محصولات اساسی آفریقا پیشی گرفته است و ارزش آن از ذرت، برنج و ذرت خوشه ای با هم بیشتر است.

نیجریه قرار است تا سال ۲۰۵۰، با جمعیت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، از امریکا پیشی گیرد و سومین کشور بزرگ دنیا شود. این مسئله بسیار حیاتی است که ما بر روی پرورش محصولات بهبود یافته کار کنیم تا به تامین غذای این جمعیت و ۹ بیلیون نفر دیگر که انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ به دنیا آیند کمک کنیم.

کشت سیب زمینی توسط عوامل بسیاری محدود می شود. دانه ها اغلب به عنوان مواد اولیه استفاده نمی شوند؛ در عوض سیب زمینی ها معمولا به صورت کلونی های کوچک و با استفاده از سیبک های کوچک کامل یا بخش هایی از سیبک تکثیر می شوند. سیب زمینی ها همچنین در مقابل فراوانی آفات و بیماریی که می توانند بازده را تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهند، بسیار آسیب پذیر هستند.

حدود ۶۰۰ گونه سیب زمینی وجود دارد و ۱۰ گونه آن به طور مستقل در آفریقای غربی، آسیای جنوب شرقی، اقیانوس آرام و جزایر کارائیب اهلی شده اند.

سیبک های سیب زمینی می توانند تا ۱،۵ متر و وزن ۷۰ کیلوگرم رشد کنند.

در جون ۲۰۱۷ نیجریه برای نخستین بار شروع به صادر کردن سیب زمینی های تایید شده به انگلستان و امریکا کرد.

جزئیات فنی بیشتر

این مطالعه منطقه ی ژنومیکی مرتبط با جنسیت را در سیب زمینی ها شناسایی کرده است. تحلیل های وابسته به تکامل نژادی نیز نشان دادند که سیب زمینی احتمالا نسب منحصر به فردی در میان تک لپه ای ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید