1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش خبرنگار ایاگنا  علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی که با حضور نمایندگان 222 کشور در سالن بوستان اهواز برگزار شد، گفت: به طور میانگین تنها 45 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی توسط گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزایش کارایی مصرف آب از طریق بهره‌وری با حفظ پایه آب و محیط زیست گریزناپذیر است.

وی با اشاره به ضرورت تأمین امنیت غذایی جامعه خاطرنشان کرد: باید بهره‌وری اراضی فاریاب تا سال 2030 مقدار 80 درصد افزایش یابد و به نظر می‌رسد، با مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی باید میزان تولید افزایش یابد تا سرانه مواد غذایی در این سطح موجود باقی بماند.

اکبری به این نکته اشاره کرد که در کشورهای در حال توسعه تمام آب کشاورزی به صورت بهینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اینکه ایران نزدیک به 8.7 میلیون هکتار سطح زیر کشت آبی دارد، اما در شدیدترین میزان فشار از نظر آبیاری برای تولید غذا قرار گرفته است.

وی به این نکته اشاره کرد که اراضی فاریاب در معرض شور شدن قرار دارند و سالانه دو تا چهار میلیون هکتار از اراضی فاریاب جهان به همین دلیل از چرخه بهره‌برداری خارج می‌شود، در حالی که 40 درصد از غذای مردم در اراضی فاریاب تولید می‌شود.

اکبری به اهمیت اجرای زهکشی در کنترل اراضی کشاورزی اشاره‌ای کرد و افزود: در ایران سابقه اجرای زهکشی زیرزمینی به 60 سال پیش برمی‌گردد که تاکنون 400 هزار هکتار زهکشی زیرزمینی انجام شده که 60 درصد آن در استان خوزستان است و بخش اعظم آن در اراضی کشت نیشکر انجام شده است.

معاون حجتی پیش‌بینی کرد، تا چند سال آینده 300 هزار هکتار به سطح زهکشی اراضی کشاورزی اضافه شود، چرا که هم‌اکنون عظیم ترین طرح زهکشی در قالب سامانه‌های نوین آبیاری در استان‌های خوزستان و ایلام در 550 هزار هکتار زمین در حال انجام است.

وی به این نکته اشاره کرد که ضریب زهکشی از 5.5 میلیمتر در روز به 2.5 میلیمتر رسیده و عمق زهکشی کاهش یافته است. در عین حال تخریب محیط زیست بیشتر شده و اکنون شوری خاک بیشترین مشکل ما در کشور است.

اکبری همچنین گفت: با حذف بیش از اندازه زهاب مواجهیم که علاوه بر بقایای سم، کود و باقیمانده‌های دیگر شوری زیادی را هم به همراه داشته است.

به گفته اکبری زهکشی آلوده‌کننده محیط زیست است و هزینه‌های مالی و اجتماعی بالایی را در پی دارد و ما باید به دنبال روش‌های زهکشی تلفیقی و دوستدار محیط زیست باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از انجام یکسری تحقیقات در استان خوزستان خبر داد و گفت: این تحقیقات بیشتر در مزارع نیشکر انجام شده که نشان می‌دهد هم حجم زهاب‌ها کاسته شده و هم حجم شوری خاک کم شده و در عین حال نیاز به آبیاری را به نصف کاهش داده است.

بازچرخانی زهاب‌ها از مسائل مهم دیگری است که این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد و گفت: اگرچه اجرای این کار آسان نیست و چالش‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد، اما می‌تواند تبعات بسیار مفیدی را در پی داشته باشد.

به گزارش فارس، سیزدهمین همایش بین‌المللی زهکشی صبح امروز با حضور بیش از 700 میهمان از 22 کشور جهان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، مهندسی آب و آبیاری در سالن همایش‌های بین‌المللی بوستان در شهر اهواز در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید