1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

در حالی صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته به بیش از ۱۱۰ هزار تن رسید که هدف‌گذاری‌ها عددی کمتر از این مقدار را پیش‌بینی کرده بود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایاگنا گفت: سال ۹۵ برای نخستین‌بار در تاریخ ایران، حجم صادرات محصولات آبزی از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت و به ۱۱۰ هزار تن رسید.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه بازارهای متقاضی محصولات مختلف شیلاتی رو به افزایش است، افزود: طبق برآوردهای مقدماتی صورت گرفته، درآمد ارزی حاصل از صادرات در سال ۹۵ به ۴۱۲ میلیون دلار رسید که به احتمال قوی، این مقدار با بررسی‌های دقیق‌تر، افزایش خواهد یافت. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها صادرات ۱۰۰ هزار تن محصول و درآمد ۳۸۰ میلیون دلار را در نظر گرفته بود.

به گفته وی، سال ۹۵ را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت شیلات محسوب کرد؛ زیرا قبل از آن صادرات از ایران تنها به ماهی‌های گرمابی و غیرماکول، معطوف می‌شد که اولی به عراق و دومی به آسیای جنوب شرقی و چین می‌رفت، اما در سال گذشته علاوه بر قزل‌آلا برخی گونه‌های ارزان‌قیمت جنوب که از نظر اقتصادی، ماهی درجه سه تلقی می‌شوند، به جمع سبد صادرات آبزیان پیوست. همچنین جرقه صادرات ماهیان ریز که بیشتر از خانواده “ساردین” و “موتو” هستند، نیز در سال ۹۵ زده شد و پیش‌بینی می‌شود که حجم آن در سال‌های آینده به‌شدت افزایش یابد.

گلشاهی عنوان کرد: در صادرات به حوزه اوراسیا که با هدف دستیابی به بازار روسیه شکل گرفت به ترتیب، قزل‌آلا، ماهیان خاویاری و زینتی هم در کنار میگو قرار گرفتند تا پکیج صادرات را پررونق‌تر از گذشته کنند. البته روسیه به غیر از گونه‌های نامبرده، تقاضای خرید کنسرو و سایر محصولات فراوری شده میگو را نیز دارد که از تیر امسال، صادرات آن آغاز می‌شود.

اضافه شدن دو گروه از ماهیان در قفس، مانند سیبس و شانک در کنار قزل‌آلا از دیگر ماهیانی بود که طبق گفته وی به گروه محصولات صادراتی در سال ۹۵ اضافه شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور، تأکید کرد: تا قبل از تحریم‌ها مراوده تجاری با اتحادیه اروپا به‌خوبی پیش می‌رفت، اما پس از آن به‌دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقال پول به وجود آمد، این مراوده به سردی گرایید. البته اکنون کم‌کم دوباره تجار دو منطقه در حال رایزنی هستند تا صادرات به اروپا را مانند گذشته از سر بگیرند. ضمن اینکه اکنون شاه‌میگوی ارس و میگوی پرورشی به این منطقه صادر می‌شود.

گلشاهی ادامه داد: هدف‌گذاری برای سال جدید، رسیدن به حجم صادراتی ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است که با توجه به امکانات فراهم آمده، دستیابی به آن دور از انتظار نخواهد بود.

وی مهم‌ترین اهداف صادراتی را ایجاد تنوع در بازارها و تثبیت بازارهای موجود دانست و بیان کرد: برای افزایش تعداد مشتری‌ها لازم است که تنوع کالایی را بیشتر کنیم تا طیف وسیع‌تری از مشتریان برای خرید محصولات شیلاتی ایران جذب شوند.

گلشاهی در پایان یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد محصولات آبزی که در داخل کشور مصرف می‌شود، از استانداردهای بین‌المللی برخوردار بوده و بنابراین ماهی‌هایی که به مصرف داخلی می‌رسند از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی با محموله‌های صادراتی ندارند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید