1076
آخرین خبرها
بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی

فهرست

خبرهای استانی

‘حسین صمدی بروجنی’  در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: قرارداد تونل بهشت آباد در سال 82 منعقد شد و یک کیلومتر از تونل انتقال(چرمیهن) حفاری شده اما با مخالفت هایی که اتفاق افتاد، عملیات اجرایی دو سه سال متوقف شده اما کارگاه همچنان برقرار است.
وی افزود: خط انتقال آب یزد از 6سال پیش آغاز شده و طرح انتقال آب به کرمان نیز فعال است که این واقعیت ها باید درنظر گرفته شود.
صمدی اظهار کرد: بر اساس مطالعات اولیه بهشت آباد، باید سدی با حجم یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب ساخته شود اما بعد از تغییر طرح، حذف تونل و اجرای خط انتقال به وسیله لوله این سد باید تغییر می یافت.
مدیرعامل آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری همچنین با بیان این که در اجرای طرح های انتقال آب نسبت به معیارهای یونسکو توجهی نشده است، افزود: در طرح بهشت آباد، آب قابل انتقال بیش از واقعیت و بیش از توان حوضه کارون اعلام شده است.
وی افزود: وزارت نیرو موظف بود که برای جلوگیری از هزینه های بالا و هدر رفتن آب شرب، نسبت به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام کند اما این مساله تا کنون محقق نشده است.
صمدی اظهار کرد: پنج استان کشور درگیر پروژه بهشت آباد هستند و این طرح می تواند تضاد منافع و مسائل اجتماعی به وجود آورد.
وی مدیریت مصرف آب در حوزه مقصد را خواستار شد و گفت: در صورت اصرار به اجرای بهشت آباد، این طرح باید اصلاح شود.
نویسنده و متخصص حقوق آب نیز در این همایش گفت: آب ها ملک دولت نیستند بلکه از اموال مردم هستند و فقط برای برنامه ریزی صحیح در اختیار حکومت قرار دارند.
حمید رشیدی افزود: در قانون حق تقدم و اکتساب پایین دست محترم شمرده شده و استفاده از آب رودخانه برای احیای اراضی جدید مشروط به عدم اضرار به صاحبان اراضی قدیمی است.
**در طرح انتقال آب کارون به حقابه دریا و آبزیان توجه نشد
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور گفت: در طرح های انتقال آب کارون به حقابه دریا و آبزیان بی توجهی شده است.
جاسم مرمضی اظهار کرد: این تصور که در کارون آب اضافه وجود دارد که به دریا می ریزد، تصور اشتباهی است و هم اکنون به دلیل کاهش ورودی آب رودخانه به دریا، ناحیه مصبی دچار اختلال شده و زندگی و تخم ریزی ماهیان باارزش این ناحیه تهدید شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل کمبود آب سه هزار پروانه درخواستی آبزی پروری معطل مانده است.
وی یکی از اثرات انتقال آب کارون را بر صید ماهی در تالاب ها، رودخانه ها و دریا دانست و افزود: با کاهش آب این رودخانه ذخایر ماهی به شدت کاهش یافته به طوری که برخی از گونه های بومی باارزش مانند ماهی ‘صبور’ اکنون در بازار یافت نمی شود.
مرمضی همچنین گفت: خورها به عنوان مناطق نوزادگاهی ماهیان نیز تحت تاثیر کاهش آب رودخانه کارون، کارکرد خود را از دست می دهند.

*برنجکاری با آب کارون در اصفهان
رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور نیز در این همایش با بیان این که انتقال آب کارون برخلاف ادعای دولت برای مصارف شرب نیست گفت: به لطف طرح های انتقال آب، در استان اصفهان برنج کشت می شود اما در کنار رود کارون کشت برنج ممنوع است.
مسعود اسدی تصریح کرد: انتقاد شفاهی نسبت به انتقال آب دیگر کافیست و باید برای جلوگیری عملی از انتقال آب کارون، حقابه صدها کشاورزان خوزستان به رسمیت شناخته شده و مجوز آن توسط سازمان آب و برق صادر شود.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان اجرای طرح های انتقال آب درون استانی را راهکار دیگر دانست و افزود: اگر طرح های انتقال آب قابل قبول و قابل توجیه است وزارت نیرو باید مجوز آن را برای شهرستان های بی آب خوزستان اعم از اندیکا، لالی، میانگران، آبادان، شادگان و… بدهد.
وی همچنین به ساخت سد مارون2 در استان کهگیلویه که وعده آن از سوی وزیر نیرو داده شد، انتقاد کرد.
وی ادامه داد: طرح تسهیم رودخانه کرخه نیز در حال انجام است.
اسدی تصریح کرد: اگر چه تفکرات اصلاح طلبانه داریم اما هیچ وقت به خاطر منافع دولت منافع استان منافع خوزستان را فدا نمی کنیم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید