1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

محمد کریم پور ، جوان به لیموکار روستای ایدنک در شهرستان لنده علاوه بر درآمدزایی در کشت به لیمو به الگویی موفق برای دیگر کسانی تبدیل شده که می خواهند کشت گیاهان دارویی را توسعه دهند.

به لیمو، گیاهی است درختچه ای به ارتفاع سه الی 6 متر با برگ های ساده سرنیزه ای به طول هفت تا 10 سانتی متر، نوکدار، در قاعده گره ای و عموماً به صورت دسته های سه تایی در هر گره، به طوری که برگ های له شده این گیاه بوی خوشایند لیمو را دارد.
به لیمو، گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و به طور طبیعی رویش آن در شیلی، پرو و آرژانتین گزارش شده است.
اما امروزه به علت زیبایی و عطر دلپذیری که دارد در غالب نواحی گرم و معتدل مانند نواحی مدیترانه ای اروپا پرورش می یابد.
از دم کرده برگ خشک این گیاه دارویی به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب و روان استفاده می شود.
همچنین از به لیمو برای درمان سوء هاضمه، نفخ، دردهای عصبی، سرگیجه، رفع خستگی و تقویت معده استفاده می شود.
محمد کریم پور ،جوان لنده ای که بیش از پنج هزار متر مربع از زمین های خود را به کشت به لیمو اختصاص داده می گوید: با مشورت یکی از دوستان در سالهای گذشته گیاه دارویی به لیمو که درآمدزایی خوبی دارد را در روستای ایدنک برای کشت انتخاب کردم.
وی افزود: قلمه این داروی گیاهی با همکاری دوستم از شیراز تهیه و در نیم هکتار از زمینهای کشاورزی خود کشت کردم.
کریم پور اظهارکرد: 200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان لنده برای توسعه کشت گیاه به لیمو دریافت کردم.
وی بیان کرد: گیاه به لیمو در سال نخست 2 بار چیده می شود و در سالهای بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد.
این به لیموکار نمونه لنده ای تصریح کرد: به طور میانگین در هر نیم هکتار 550 کیلوگرم و در طول سال 1.5 تن گیاه به لیمو در هر چیدمان برداشت می شود.
کریم پور با اشاره به سود آوری 400 تا 500 میلیون ریال کشت به لیمو تصریح کرد: سود آوری این محصول بیش از 2 برابر هزینه است.
وی ابراز داشت: با توجه به کشت این محصول بیش از هشت نفر از اهالی روستای ایدنک به این کشت روی آوردند.
کریم پور با اشاره به حمایت ویژه جهاد کشاورزی لنده عنوان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان در مرحله نخست بر کاشت، داشت و برداشت نظارت کامل داشتند.
رئیس اداره جهاد کشاورزی لنده نیز گفت: 12 هکتار از زمینهای کشاورزی این شهرستان از اوایل سال 93تاکنون زیر کشت به لیمو رفته است.
مختار مشهدی زاده با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای متقاضیان دوره های آموزشی برگزار می کند اظهار داشت: با توجه به درآمد زایی و پیشرفت تکنولوژی کشاورزان آنان به صورت خودجوش به کشت این محصول روی می آورند.
وی اظهارکرد: با توجه به کشت انبوه قلمه این گیاه داروئی که در گذشته از استانهای همجوار تامین می شد از سوی کشاورزان با هزینه کمتری تولید می شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی لنده ابراز داشت: برگ خشک شده این گیاه داروئی از سوی متقاضیان استانهای قم، شیراز و اصفهان خریداری می شود.
مشهدی زاده عنوان کرد: کشت به لیمو به روش آبیاری نوین و به صورت قطره ای آبیاری می شود.
وی اضافه کرد: متقاضیان می توانند از تسهیلات برای کشت این گیاه داروئی و سودآور استفاده کنند.
وی با اشاره به وجود بیش از 10 هزار هکتار زمین کشاوزی در لنده افزود: 430 هکتار از این میزان در این شهرستان باغ است.
روستای ایدنک با 270 خانوار در پنج کیلومتری لنده واقع شده است.
شهرستان لنده با جمعیتی حدود 23 هزار نفر و 86 روستای دارای سکنه در حدود 300کیلومتری جنوب غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

82210587-7098076182210587-70980760

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید