1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

اگرچه معاونت امور دام معتقد است که کشور هنوز در تجارت طیور به نقطه‌ای ایده‌آل نرسیده، اما آمارهای مستند نشان از رونق صادرات و قطع واردات در دو سال اخیر دارد.

طبق آخرین سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، هم‌اکنون سالانه بیش از ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود. این یعنی ۱,۸ درصد از تولید گوشت مرغ دنیا سهم ایران است، در حالی که جمعیت کشور ۱.۱ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. نگاهی به داده‌های آماری به وضوح نیاز کشور به واردات گوشت مرغ را تا قبل از سال ۹۴ به نمایش می‌گذارد. با افتخار باید گفت که از سال ۹۴ به بعد، واردات این محصول به ایران صفر شده و در عوض صادرات رونق گرفته است.

برزیل، امارات، ترکیه و البته عراق، جزو کشورهایی بودند که تا همین دو سال گذشته گوشت مرغ به ایران صادر می‌کردند. این در حالی است که نه تنها میزان واردات گوشت مرغ به صفر رسیده، بلکه صادرات نیز به جایگاه قابل قبولی رسیده و در صورت رفع موانع تجاری و پاکی کشور در طول سال از بیماری آنفلوآنزای پرندگان، قطعا این عدد شیب صعودی بسیار تندی به خود خواهد گرفت؛ کما اینکه سال ۹۵ با وجود تمام مشکلات و حمله آنفلوآنزا به مرغداری‌های کشور، رقم صادرات به حدود ۱۰۰ هزار تن رسید. ضمن اینکه بازار خوراک طیور هم در دو سال اخیر از ثباتی نسبی برخوردار بوده و دیگر از انحصار تاجرانی خاص خارج شده است.

به طور کلی در سال ۹۲ ایران با واردات نزدیک به ۱۵ هزار تن، بیش از ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار ارز از دست داده است. در حالی که این عدد برای سال ۹۳ با کاهشی ۱۰ هزار تنی، به حدود ۵ هزار تن رسید و بر این اساس، ۳۸ درصد از خروج ارز برای واردات این محصول کمتر شد.

صادرات نیز از لحاظ وزنی از ۱۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۴۰ هزار تن در سال ۹۴ رسیده و طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، این آمار برای سال ۹۵ حدود ۱۰۰ هزار تن بوده است. ارز وارد شده در سال ۹۲ نیز از ۳۰ میلیون دلار به ۸۲ میلیون دلار در سال ۹۴ ارتقا یافته است. با این حال، ایران پتانسیل صادرات حداقل ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید