1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

تحقق خودکفایی در تولید گوشت قرمز، مستلزم اجرای برخی راهکارهاست که در این مسیر، صبر و حوصله مصرف‌کننده نیز بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایاگنا درباره خودکفایی در تولید گوشت قرمز گفت: اگر واقعاً به‌دنبال خودکفایی هستیم، باید هم دولت و هم مصرف‌کننده در این راه صبر و حوصله داشته باشند.

علیرضا عزیزاللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد، افزود: اما بسیاری از واحدهای پرواربندی دام سنگین با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند؛ زیرا تولید برای آنها صرفه اقتصادی نداشته و جذابیت‌ها در این بخش کاهش یافته است.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع را واردات گوشت قرمز با قیمت‌های پایین از کشورهایی مانند هند و برزیل دانست و عنوان کرد: قیمت‌های داخلی نیز تحت تاثیر واردات قرار گرفته و نزول می‌کند. در حالی که تولیدکننده ایرانی برای خوراک دام، هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرده و این هزینه‌ها در کشورهایی که از لحاظ مرتعی، قلمرو وسیعی را در اختیار دارند، به شدت پایین است. بنابراین طبیعی است که هزینه تولید گوشت در ایران بالا باشد.

به گفته عزیزاللهی، به همین دلیل اگر مصرف‌کننده همچنان انتظار قیمت‌های ۳۲ تا ۳۵ هزار تومانی گوشت گوساله را از بازار داشته باشد، صنعت پرواربندی داخلی رشد نکرده و سرمایه‌گذاران به خاطر ریسک بالا حاضر به سرمایه‌گذاری در این صنعت نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: اکنون قیمت گوساله زنده بین ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم است. در حالی که باید حداقل این قیمت به ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برسد تا تولیدکننده، بتواند به سود معقول خود امیدوار باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره دومین عاملی که در مقابل رشد صنعت پرواربندی ایستاده است، ادامه داد: دامداری سنتی عشایری و روستایی، به دلیل اینکه در بسیاری از موارد از منابع مرتعی برای تعلیف دام‌ها بهره می‌برند، هزینه‌های کمتری متقبل شده و در زمان‌هایی که عرضه بالا می‌رود، قیمت آن تنزل پیدا می‌کند. همین عامل بر گوشت گوساله نیز تاثیر گذاشته و آن را به همان نسبت پایین می‌آورد.

عزیزاللهی با بیان اینکه هم‌اکنون مراتع کشور ظرفیت تعلیف دام‌های کشور را ندارد، بیان کرد: باید سیستم تولید به سمتی پیش رود که بتوان به ازای هر گوسفند در هر سال، تعداد بیشتری بره به دست آورد و به موازات آن، نوع پرورش متمرکز و بسته را در دام سبک گسترش داد. البته این راهکار نیز به افزایش قیمت گوشت منتهی خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: بنابراین برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز، هیچ راهی به‌جز افزایش قیمت‌ها در سطحی معقول وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید