1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

مجری طرح گندم کشور از آغاز همزمان کشت پاییزه در کشور همزمان با برگزاری این همایش در ارومیه خبر داد.

به گزارش ایاگنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری‌پور در همایش آغاز همزمان کشت پائیزه گندم در سراسر کشور که در محل جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برگزار شد، با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده تولید 14 میلیون و 800 هزار تنی گندم در سال 1404 پیش بینی شده است، افزود: متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال های 90 تا 92 به 4 میلیون و 800 هزار تن بود در حالی که متوسط خرید گندم در 4 سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه 8.5 میلیون تن گندم برای تهیه آرد خبازی در کشور نیاز داریم که در داخل کشور تامین می‌شود، ادامه داد: در سال 92، 290 هزار تن بذر از کشاورزان خریداری شد که با روند صعودی و رو به رشد، این رقم در سال زراعی گذشته به 468 هزار تن بذر رسید و خوشبختانه کشاورزان از خرید بذر اصلاح شده استقبال می‌کنند.

اسفندیاری‌پور با اعلام اینکه در سال 91 نزدیک به 7 میلیون تن گندم با قیمت هر تن 385 دلار وارد کشور شد، گفت: این واردات 2.6 میلیارد دلار هزینه برای کشور به ارمغان داشت که این رقم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور خودمان می شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و 25 هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از 300 میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه خارج شده اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که گندم دیم در سطح 405 شهرستان کشور کشت می‌شود، بیان کرد: شهرستان شوش با تولید بیش از 318 هزار تن رتبه اول کشت را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

مجری طرح گندم کشور گفت: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد. همچنین در برنامه گندم، رویکرد ما تأمین نیاز داخلی است و صادرات را در اولویت قرار نداده‌ایم.

وی با بیان این که سطح زیر کشت کلزا در کشور 0.7 درصد است، گفت: هر چند کشت کلزا در برخی شهرستان‌ها برای تناوب گندم صورت می‌گیرد اما باید سطح زیر کشت این محصول استراتزیک در کشور به جهت عدم وابستگی به کشورهای بیگانه بیش از گذشته افزایش یابد.
اسفندیاری‌پور با اشاره به نحوه اجرای طرح انتقال یافته‌های گندم در کشور، اعلام کرد: سطح ابلاغی در سال زراعی پیش رو برای آذربایجان غربی 74 هزار و 500 هکتار است.

وی در پایان به الزامات حمایتی در کشت گندم اشاره و اظهار کرد: توجه به سیاستگذاری درست در سطوح ملی، حمایت و پشتیبانی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم، می‌تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب‌تر بیانجامد.
رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران ایران نیز در این همایش اظهار کرد: از اهداف تشکیل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران کشور می‌توان به افزایش مشارکت گندم‌کاران پیشرو در سیاست‌گذاری و بهبود امور تولید، فرهنگ‌‌سازی در جهت نحوه افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و کلیه نهاده‌های تولید، جذب سرمایه‌های فکری، نوآوری و انتقال تکنولوژی‌های ‌نوین به گندم‌کاران در زمینه‌های مختلف و افزایش درآمد آنان اشاره کرد.

بعد از پایان همایش حضور مجری طرح گندم کشور و هیات همراه در روستای تازه کند شهرستان نقده جهت اعلام آغاز رسمی همزمان کشت پاییزه گندم در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه اسماعیل اسفندیاری و هیئت همراه به استان آذربایجان غربی بود.

یک پاسخ

  1. سلام.
    بذر گندم و جو گواهی شده با محدودیت فراوانی روبه رو است . چه کسی وظیفه تامین بذر را در کشور به عهده دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید