1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

نماینده بخش خصوصی زنبورداران، از شیوع بیماری در کندوها و همچنین معضلات تهیه دارو برای فعالان این کسب‌وکار، اظهار نگرانی کرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایاگنا گفت: متاسفانه برای تولید داروهای ویژه زنبور، هنوز نتوانسته‌ایم از فعالان داخل کشور در این زمینه حمایت کنیم.

عفت رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار کندو در کشور فعال هستند، افزود: قریب به ۱۰۰ درصد آنها از کنه واروا رنج می‌برند و این موضوع به هیچ عنوان به نفع تولیدکنندگان نیست. در حالی که می‌شود داروها را به صورت ارگانیک و کاملا سالم در داخل تهیه و در اختیار زنبورداران قرار داد تا از بیماری‌های مختلف رهایی یابند.

به گفته رئیسی، طبق بررسی‌های به عمل آمده، هم‌اکنون تعدادی از بیماریی‌هایی که سر منشاء آن کنه واروا است در کندوها جولان می‌دهد. از طرفی، نبود داروهاى مناسب و عدم ارائه مجوز به تولیدکنندگان داروهایی که براى مقابله با بیماریی‌های زنبور عسل هستند، مزید بر علت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از مواردی که از طرف سازمان دامپزشکی بر صنعت زنبورداران تحمیل شده، اخذ کد رهگیری برای کامیون‌های حمل زنبور است. گرفتن این کد برای زنبوردار، هزینه‌ها و دردسرهایی را در بر خواهد داشت. در حالی که زنبور در جهان، به عنوان حشره‌ای گرده افشان محسوب شده و ارزشی بیش از این ها دارد.

رئیسی معتقد است، اگرچه سازمان دامپزشکی کشور، مکلف به انجام وظایف خود بوده و باید بر حمل و نقل فراورده‌های دامی نظارت کند، اما آن محصولات اغلب مواد خوراکی هستند که به طور مستقیم به مصرف انسان‌ها می‌رسند. در صورتی که زنبور، محصولی خوراکی نیست و گرفتن کد رهگیری برای کامیون حمل آن، کاری عبث و بیهوده است. به عبارتی نباید قوانین و مقرارت حمل مواد خام دامی را به تمام محصولات از جمله زنبور، تعمیم داد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران، ادامه داد: گذشته از این ها زنبور حشره‌ای تابع طبیعت است و نمی‌تواند منتظر بروکراسی‌های اداری بماند. به عنوان مثال، وقتی لازم است زنبوردار، کندوها را تا ۲ روز آینده به مکانی دیگر منتقل کند، چگونه امکان دارد که برای دریافت کد رهگیری، ۵ روز یا بیش تر صبر کند؟ ضمن اینکه انتقال زنبورها شرایط و ضوابط خاصی دارد که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

وی گفت: به همین دلیل یا پنهان‌کاری‌ها افزایش پیدا می‌کند و یا سرمایه زنبوردار به دلیل قوانین بی‌مورد، به طور ناگهانی از بین می‌رود. این در حالی است که بیماری‌های بخش زنبور، هیچ ارتباطی با انسان یا دام نداشته و این دو کاملا از هم جدا هستند.

رئیسی اضافه کرد: تداوم کنه واروا، ضعیف شدن کندوهاى زنبور، نبود داروهاى ضد کنه و ایجاد معضلى براى زنبورداران به نام کد بهداشتى، دست به دست هم داده تا بر مشکلات زنبورداران بیفزاید. بنابراین به نظر می‌رسد زنبورداران اقتصاد مقاومتی را با تمام وجود حس می‌کنند، اما از طرف مراکز تصمیم‌گیر، حمایتی صورت نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید