1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

با اشاره به نظارت ۳ هزار و ۳۱۸ نفر بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در عید قربان سال جاری گفت: افراد قبل از مصرف گوشت قرمز ذبح شده در عید قربان حتما به مدت ۲۴ ساعت عملیات پیش‌سرد انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی، مهدی خلج امروز در نشست خبری این سازمان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد:  اکیپ‌های دامپزشکی برای مراسم عید قربان در مراکز عرضه بهداشتی دام حضور خواهند داشت و بر ضبح بهداشتی دام نظارت می‌کنند.

وی افزود: رعایت بهداشت محیط و سلامت گوشت مصرفی مردم در عید قربان مورد تاکید سازمان دامپزشکی قرار دارد و براین اساس 1933 اکیپ مستقر و 948 اکیپ سیار در کشور حضور خواهند داشت و  بر ذبح بهداشتی دام نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مجموعه 3 هزار و 318 نفر در ذبح بهداشتی دام در مراسم عید قربان نظارت می‌کنند که از این تعداد  1133 دکتر دامپزشک،  1609 نفر بازرس بهداشتی و 576 روحانی بر ذبح شرعی نظارت خواهند کرد.

خلج تصریح کرد: در سال گذشته 417 لاشه به طور کامل ضبط شد و 3 هزار و 460 ضبط جزیی علاوه بر ضبط دل و جگر های ناسالم انجام شد و به همین منظور به مردم توصیه می‌شود که حتما دام مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای انجام این فریضه زیبا لازم است که به محیط زیست و سلامت انسان‌ها توجه شود و آنها را در معرض خطر قرار ندهیم که با مراجعه مردم به مراکز بهداشتی این امر محقق می‌شود.

وی افزود: اگر در صورتی که به هر دلیل ممکن مردم می‌خواهند دام مورد نیاز خود را از مراکز عرضه بهداشتی دام خارج و در محل دیگر ذبح کنند، حتما با ادارات دامپزشکی تماس گرفته تا برای آنها اکیپ ناظر ارسال شود. رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به تسنیم گفت: خدمات سازمان دامپزشکی در بخش اکیپ‌های مستقر و سیار به صورت رایگان برای مردم ارائه خواهد شد و افراد بدون دغدغه می‌توانند از این خدمات بهره بگیرند.

* مردم قبل از مصرف گوشت ذبح شده در عید قربان 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری کنند

خلج با تاکید بر لزوم انجام عمل پیشتر بر روی لاشه دام گفت: قبل از مصرف گوشت لاشه ذبح شده این محصول باید حتما به مدت 24 ساعت در یخچال قرار گیرد. تا احتمال مخاطرات بهداشتی آن از بین برود.

وی گفت: در استان تهران 91 محل برای عرضه بهداشتی دام در نظر گرفته شده است که 14 مورد آن در کشتارگاه‌ها و مابقی مراکز به صورت موقت ایجاد شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه صحبت‌های خود گفت: از روز عید قربان اکیپ‌های سازمان دامپزشکی برای ارائه خدمات به متقاضیان دام زنده هستند و این خدمات تا بعدازظهر روز عید قربان انجام خواهد شد.

خلج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تراز تجاری آبزیان مثبت است، گفت: در 4 ماه ابتدایی سال جاری 34 هزار تن آبزیان صادر شده و 17 هزار و 500 تن آبزیان به کشور وارد شده‌اند و تراز ما در این بخش مثبت 16 هزار تن است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از ماهیان وارداتی به کشور آبزیان صنعتی هستند که برای مصرف و صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تولید صادرات در کشور افزایش یافته است، گفت: در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش تولید قزل‌آلا تولید میگو رو به افزایش است و براساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، پرورش ماهی در قفس نیز مورد توجه قرار گرفته و الان پشتیبانی‌های لازم به عمل می‌آید.

خلج با اشاره به کنترل بیماری VHS در آبزیان گفت: تعداد کانون‌های این بیماری از 322 کانون به 80 کانون در سال 95 رسید و در واقع به یک چهارم کاهش یافت. همچنین بیماری لک سفید نیز خسارت‌هایی در عرصه تولید میگو داشت اما علایم این بیماری در سال جاری بسیار محدود شده هرچند به صورت مطلق هنوز برطرف نشده است.

* ورود بیماری تب برفکی از آفریقا به خاورمیانه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ورود بیماری تب برفکی از منطقه آفریقا به خاورمیانه گفت:  این بیماری هم‌اکنون در منطقه خودگردان فلسطین مشاهده شده است و احتمال دارد به مرزهای کشور نیز دارد به همین منظور استانداری‌های این مناطق نامه‌نگاری‌های لازم به عمل آمده تا‌ آمادگی لازم برای برخورد داشته باشند و تولیدکنندگان نیز آمادگی لازم برای مواجهه داشته باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی هشدار داد که در حال تامین واکسن موردنیاز براساس سویه جدید این بیماری هستیم، و دامدارانی که امکان تامین واکسن دارند توصیه می‌شود همکاری لازم را داشته باشند و خود برای تهیه واکسن از بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند.

خلج گفت: 100 میلیارد تومان برای بیماری‌های مشترک مصوب شده که از این بودجه برای بیماری تب برفکی نیز استفاده می‌شود.

وی همچنین درباره بیماری آنفلوانزای پیو که در سال گذشته مرغداری‌های کشور را درگیر کرده بود، گفت: این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده شد و عوارض زیادی برای آنها داشت تا جایی که در کشورهای توسعه‌یافته اکنون با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به سامانه یکپارچه‌سازی نظارت بر محصولات دامی در کشور گفت:  سامانه یکپارچه‌سازی برای این مهم در نظر گرفتیم  و سازمان دامپزشکی، راهداری، ناجا، واجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این ارتباط همکاری مشترکی با سازمان دامپزشکی کشور خواهند داشت. همچنین سامانه یکپارچه‌ قرنطینه سازمان دامپزشکی  در عرضه محصولات دامی نظارت خواهد کرد و هر محموله‌ای که بارگیری می‌شود گواهی بهداشتی از طرف این سازمان برای آن صادر می‌شود.

خلج تاکید کرد: براین اساس تمام خودروهایی که محصولات دامی را جابه‌جا می‌کنند باید گواهی بهداشتی داشته باشند که این امر نشان‌دهنده سلامت محموله است و در صورتی که این گواهی را نداشته باشند به عنوان کالای قاچاق با آنها برخورد می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال انحصار در واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در کشور توسط یک شرکت نزدیک به دامپزشکی کشور گفت: برای واردات انحصاری شرکت‌ها قائل نشدیم و در حال حاضر این محصولات از کشورهای مختلف  و متعدد و توسط شرکت‌های متعددی انجام می‌شود و هر کشوری که امکان صادرات این محصول را داشته باشد قبل از واردات به صورت میدانی از آن بازدید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در این ارتباط شنیده شده که برخی از شرکت‌ها با سوءاستفاده از سایر برندها اقدام به واردات تخم ماهی چشم زده قز‌ل‌آلا از ارمنستان می‌کنند به طوری که آرم شرکت‌های معتبر بر روی محصول می‌زنند  تا براین اساس بتوانند محصول غیرمجاز خود را به عنوان برندی معتبر معرفی کنند.

خلج در پاسخ به این سوال ایاگنا که چرا سازمان دامپزشکی کشور نمی‌تواند بر تخم چشم زده ماهی به عنوان یک ماده اولیه تولید نظارت کند تا تولیدکنندگان مشکل بهداشتی و خسارت در تولید خود نداشته باشند، گفت: محموله‌هایی که به کشور می‌آیند به طور جدی براساس مستندات آزمایشگاهی می‌آیند و برچسب‌هایی بر روی آن زده می‌شود اگر سازمان دامپزشکی مشکلی را در محموله‌های وارداتی مشاهده کند، اجازه ترخیص نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید