1076
آخرین خبرها
کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور هدف‌گذاری صادراتی ۲,۵ میلیارد دلاری زعفران تجمع مرغداران گوشتی مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنجاله سویا متعادل شد وزارت جهاد درخواستی برای افزایش قیمت شیرخام ندارد فروش گوشت ۹۰۰ هزار تومانی با مجوز سازمان حمایت انار شب یلدای امسال ۲.۵ برابر گران‌تر شد کاهش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران پس از برجام

فهرست

خبرهای استانی

به گزارش ایاگنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «علی اصغر قانع» با اشاره به اقدام های انجام شده برای آبرسانی به روستاها، تاکید کرد: با این حال همه مشکلات آب روستایی کشور حل نشده و با یک ششم اعتبار مورد نیاز فقط توانسته‌ایم یک سوم مشکل را حل کنیم؛ بنابر این باید دولت و مجلس همت کنند و برای رفع مابقی مشکل نیز پیش قدم شوند.

وی ادامه داد: نسبت‌ها و شاخص‌ها نمایانگر آن است که نه تنها رقم بالایی برای این کار هزینه نشده، بلکه در کنار این طرح‌ها تعداد زیادی شغل نیز ایجاد شده است.

** برنامه‌‌ریزی اولیه برای اعتبار کم و اثربخشی بیشتر
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح آبرسانی روستایی سخن گفت و افزود: برای اجرایی شدن این طرح قرار بود اعتبار مناسبی از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یابد، اما رقمی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد در مقایسه با کاری که قرار است انجام شود، رقم ناچیزی است.
وی ادامه داد: ما در مجتمع‌های آبرسانی به اعتباری بیش از 67 هزار میلیارد ریال نیاز داشتیم و در کل برای مجتمع‌های آبرسانی و تک روستایی به منظور برطرف شدن مشکلات آبی روستاهای کشور به اعتباری بیش از 120 هزار میلیارد ریال نیاز داریم ولی آنچه که تصویب شد حدود 20 هزار میلیارد ریال یعنی یک ششم اعتبار مورد نیاز ما بود.
قانع افزود: بنابر این، از یک طرف توقعی را در جامعه ایجاد کرده بودیم و نمایندگان مجلس نیز انتظار داشتند مشکل آبرسانی به تمام روستاها مرتفع شود و از سویی نیز، این اعتبار فقط یک ششم نیاز ما را برآورده می‌کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم بیشترین اثر بخشی را از این اعتبار داشته باشیم و مصمم شدیم با استفاده از 20 درصد اعتبار 80 درصد اثربخشی ایجاد کنیم تا در این راستا به اهداف خود نزدیک‌تر شویم.
وی افزود: پس از احصای مجتمع‌ها و تکمیل مجتمع‌های نیمه تمام، برنامه‌ریزی دقیقی در این حوضه صورت گرفت و با توجه به توقع زیادی که در بین نمایندگان مجلس ایجاد شده بود، وزارت نیرو توانست با اولویت‌بندی مناسب در برنامه‌های خود، کارنامه درخشانی را به دولت و ملت ارائه کند.
قانع اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود تا مردم بتوانند به سرعت اثربخشی طرح‌های اجرایی را مشاهده کنند و کارها با اولویت بندی و سرعت زیاد ادامه داشته باشد و پروژه‌ها به‌طور مستمر و مداوم در مرحله افتتاح قرار گیرد و به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: از طرفی هم باید خواسته‌های نمایندگان مجلس درباره حوزه انتخابیه‌شان به گونه ای مرتفع می‌شد و لذا تمام سعی خود را بر این امر معطوف کردیم تا بخش عمده ای از این انتظارات اجرایی شود که با اجرای روش تک روستایی رضایت آنان را نیز فراهم کردیم.

**استفاده از مدل علمی برای رفع نیازها
معاون برنامه ریزی و توسعهٔ شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه، جلب رضایت قوه مقننه با در دست داشتن یک ششم اعتبارات مورد نیاز بسیار دشوار بود، اظهار داشت: شاخص‌های توزیع در استان‌ها برای ما بسیار مهم بود، بنابر این با استفاده از یک مدل علمی پیشرفته توانستیم بخش زیادی از نیازها را مرتفع کنیم.
وی گفت: این مدل مبتنی بر 5 شاخص بود که این شاخص‌ها شامل تعداد روستاهای موجود در استان مورد نظر، تعداد روستاهای غیر برخوردار، جمعیت روستایی، درصد برخورداری و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها بود که برای ایجاد این مدل علمی از متخصصان علمی وزارت نیرو و دانشگاه‌ها کمک گرفته شد.

** روستایی در کنار دریا که آب نداشت
معاون برنامه ریزی و توسعهٔ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: با توجه به اینکه قبل از اجرای پروژه وضعیت منطقه را به خوبی بررسی می‌کنیم و از نزدیک با زندگی مردم آشنا می‌شویم، بعد از اجرای پروژه نیز شاهد تغییرات مثبتی در رفاه و زندگی مردم هستیم و این باعث می‌شود احساس خوشایندی به ما دست دهد که هیچ چیزی نمی‌تواند جای شعف و احساس رضایت و شادمانی و خرسندی را که بعد از کمک به دیگران، به انسان دست می‌دهد را بگیرد.
وی ادامه داد: در سفر به استان هرمزگان با روستایی مواجه شدیم که به رغم اینکه در کنار دریا بود، سال‌ها با مشکل تأمین آب مواجه بود و ما فقط قادر بودیم هر دو هفته یک بار برای اهالی آنجا با تانکر آبرسانی کنیم اما بعد از احداث پروژه‌های آبرسانی روستایی موفق شدیم با احداث یک دستگاه آب شیرین کن در این روستا مشکل آب اهالی را با استفاده از آب دریا برای همیشه رفع کنیم.

** ممانعت از اجرای شبکه آبرسانی
وی در بخش دیگری از این گفت و گو به موانعی که سبب کندی اجرای پروژه‌ها می‌شد اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌های اصلی در زمان حاضر، دعوا بر سر آب است که در کشورها، استان‌ها، شهرها و الان بین روستاها نیز شاهد هستیم.
قانع در این ارتباط افزود: برخی مواقع برای عبور شبکه انتقال یا انتقال آب از یک روستا به روستای مجاور شاهد ممانعت‌هایی از سوی روستائیان بودیم که بخشی از این مخالفت‌ها به خاطر ترس و دلهره ای است که مبادا حفر یک چاه در منطقه باعث شود تا سایر چاه‌ها نیز آسیب ببیند و بخشی دیگری از آن نیز به دلیل توجیه نبودن مسئولان سیاسی و منطقه ای است که اگر کنترل نشود ممکن است بعضی پروژه‌ها با تأخیر زیاد به نتیجه برسد.
وی گفت: بنابر این اگر از همان ابتدا مردم توجیه شوند و راهکارهای مناسبی ارائه شود بسیاری از این معضلات حل خواهد شد و نیاز به حضور نیروی انتظامی نخواهد بود.
معاون آبفای کشور افزود: باید توجه داشته باشیم وقتی روستایی خودش دچار مشکل آب است و ما تصمیم داریم از این روستا شبکه انتقال آب برای روستای دیگری ایجاد کنیم، به‌طور حتم حساسیت‌هایی در بین اهالی ایجاد خواهد شد لذا یا باید مشکل آب هر 2 روستا به طور همزمان حل شود یا اینکه ابتدا مشکل آب این روستا مرتفع شود سپس به بحث انتقال آب به روستای بعدی پرداخته شود.
قانع ساختار آبرسانی به مناطق عشایری را متفاوت و مربوط به سازمان امور عشایری دانست و با بیان اینکه برای اینکار اعتباری نیز از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی پرداخت شده است، بیان داشت: با این اعتبار کارهای آبرسانی موقت از جمله آبرسانی با استفاده از تانکر برای عشایر اجرایی شد و بخشی از جمعیت عشایری که تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی بودند نیز خدمت‌رسانی شدند.

** ایجاد 59 هزار شغل جدید در طرح‌های آبرسانی
قانع با بیان اینکه برآوردها حاکی از آن است که در کارگاه‌ها، شرکت‌های مشاور و غیره حدود 59 هزار نفر در بخش‌های مختلف اجرایی، پیمانکاری و مشاوره ای و کارخانجات تولید لوله و تجهیزات آب در طرح‌های آبرسانی روستایی مشغول به کار شده‌اند، گفت: بر اساس آمار موجود پس از اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی حدود یک هزار روستا از آمار روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند کم شده است که این بجز صرفه جویی در سوخت، سبب شد تا هزینه زیادی نیز از دوش دولت برداشته شود؛ زیرا آبرسانی تانکری با توجه به مسافت، برای دولت بین 150 تا 300هزار ریال در هر مترمکعب هزینه در بر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید