1076
آخرین خبرها
پیش بینی وضعیت آب و هوا تا پایان هفته رفع سو استفاده ها با تامین کالاهای اساسی بازگشت آرامش به بازار نهاده ها افزایش بهای پرداخت کیوی و چای افزایش تقاضا موجب کمبود تراکتورهای تحویلی شد هشدار زنگ زرد گندم و آفات به صدا درآمد آیا بنادر چابهار به هندی ها واگذار شد آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان زعفران ایرانی به 55 کشور صادر شد میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور

فهرست

خبرهای استانی

بهمن ۱۰, ۱۳۹۵

مهدی مهدی‌زاده عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایاگناگفت: به جای آن که از تولید محصول سالم و ارگانیک حمایت شود، به دنبال واردات کود و سم در بخش کشاورزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی بر این باورند که میزان بازده محصولات ارگانیک به دلیل استفاده نکردن از کود و سم پایین است، در صورتی که در محصولات ارگانیک به جای استفاده از سم شیمیایی از سم بیو و به جای استفاده از کود شیمیایی از کود حیوانی استفاده می‌کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران اضافه کرد: به عنوان مثال اکنون انجیر استهبانات به صورت ارگانیک تولید شده و به عنوان برندی معتبر صادر می‌شود و همچنین زعفران ارگانیک نیز به مراتب قیمت بالاتر و جایگاه بهتری نسبت به سایر زعفران‌ها دارد.

وی توسعه باغبانی به روش ارگانیک را در ایران یک ضرورت دانست و گفت: اکنون در حوزه مواد غذایی در شرایط بسیار ناسالم به سر می‌بریم و پیش‌شرط تولید مواد غذایی سالم، خاک سالم است که ما نداریم و انواع نماتدها باقی‌مانده مواد شیمیایی در خاک دیده می‌شود و خاک را فرسوده کرده‌ایم و همین امر باعث شد، تا عملاً محصولاتی را که روانه بازار می‌کنیم، باقیمانده سموم بالاتر از حد استاندارد باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه اگر روزی بخواهیم بازار محصولات کشاورزی را توسعه دهیم، به محض آنکه کشور مقصد بخواهد باقی مانده سموم را بررسی کند، ما حتی یک کیلوگرم هم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در همین چند سال اخیر 2 محصول سیب و کرفس امکان صادرات به حاشیه خلیج فارس نداشت، چرا که پس از بررسی مشخص شد که باقیمانده سموم آنها بالاتر از حد استاندارد است و شاید اگر بقیه محصولات را هم بررسی می‌کردند، همین وضعیت پیش می‌آمد.

مهدی‌زاده تأکید کرد: متأسفانه باقی‌مانده سمومی که در مواد غذایی وجود دارد، نه در طول یکی دو روز بلکه طی 10 سال آثار مخرب خود را بر روی دستگاه گوارش نشان می‌دهد و به جای آنکه تخت‌های بیمارستانی برای درمان سرطان گوارش بسازیم بهتر است، در امر پیش‌گیری و نظارت بر تولید مواد غذایی به روش سالم وارد شویم.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران با اشاره به وضعیت آب در حوزه کشاورزی هم خاطرنشان کرد: نه تنها کمبود آب داریم، بلکه درجه سختی آب در برخی مناطق بسیار بالاست که باید فکری برای آن کرد. سطح بالایی از آهن، گچ و آهک در آب ما وجود دارد که به گیاه منتقل می‌شود، در حالی که نیازی به آن ندارد و اگر مشاهده کنید گلخانه‌ها این مسئله را کنترل می‌کنند.

مهدی‌زاده بحث فاضلاب را در دشت‌های استان‌های تهران از جمله ورامین، شهرری و حتی شهریار از جمله معضلات دانست و افزود: ما از پسابهایی استفاده می‌کنیم که سرطان‌زایی آن را هر انسانی منصفی تائید می‌کند.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک بر سلامت محیط زیست و سلامت انسان تاکید دارد، خاطرنشان کرد: آنقدر سموم شیمیایی روی گیاهان پاشیده‌ایم که دیگر در تهران پروانه، کفشدوزک و زنبور نمی‌بینیم.

مهدی‌زاده گفت: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر تولید محصول سالم برخی منفعت‌طلبی‌ها و سودجویی‌ها اجازه تولید محصولات سالم و ارگانیک را نمی‌دهد.

به گزارش فارس، سهم محصولات ارگانیک در ایران حدود یک درصد است و این در حالی است که برخی کشورها از جمله استرالیا نیمی از محصولات خود را به روش ارگانیک تولید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید