1076
آخرین خبرها
مروری بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی وضعیت آب و هوا تا پایان هفته رفع سو استفاده ها با تامین کالاهای اساسی بازگشت آرامش به بازار نهاده ها افزایش بهای پرداخت کیوی و چای افزایش تقاضا موجب کمبود تراکتورهای تحویلی شد هشدار زنگ زرد گندم و آفات به صدا درآمد آیا بنادر چابهار به هندی ها واگذار شد آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان زعفران ایرانی به 55 کشور صادر شد میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است!

فهرست

خبرهای استانی

تیر ۱۴, ۱۳۹۵

مرکز توسعه مکانیزاسیون از آخرین تحولات تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی گزارش داد:
مرکز توسعه مکانیزاسیون در گزارشی جامع و تازه که در تیرماه جاری تدوین کرده است، از آخرین تحولات تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی و قیاس آن با سه دهه قبل از سه سال اخیر دولت تدبیر و امید پرداخته است.

از آنجا که برنامه جامع مکانیزاسیون کشاورزی و پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور و شیلات را پوشش می‌دهد، اختصاص خطوط اعتباری از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نقطه عطفی برای تحقق اهداف فوق محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از ۱۱ هزار و ۷۷۰ تقاضای مؤثر در سال ۱۳۹۲، هفت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و جذب نهایی هفت‌هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال بود. این روند در سال ۱۳۹۳ با افزایش روبه‌رو بود، به‌گونه‌ای که از هشت‌هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌یافته، ۱۱ هزار و ۸۹۰ تقاضای مؤثر و هفت‌هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال نیز جذب انجام شد.

اما در سال ۱۳۹۴ اوج تقاضای مؤثر محقق شد، زیرا ۱۸ هزار و ۷۶۹ تقاضا، در مقابل یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار، جذبی معادل شش‌هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال را رقم زد و خودنمایی اعتبارات تخصیص‌یافته در سال ۹۵ در حالی به عدد ۱۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد که تقاضای مؤثری در حد ۱۲ هزار و ۲۲۶ مورد به ثبت رسیده است. اگرچه میزان جذب به‌دلیل همکاری نکردن بانک عامل، تنها ۵۴۲ میلیارد ریال است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری به مقایسه عملکرد وضعیت مکانیزاسیون طی سه دهه پیش از دولت تدبیر و امید و مدت سه ساله اخیر می‌پردازد و می‌گوید: وضعیت ناوگان کارنده‌های غلات از رشد ۳۵ درصدی در کمتر از سه سال برخوردار بود، به‌گونه‌ای که سطح کشت مکانیزه کشور در این بخش به دو میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رسید.

کامبیز عباسی می‌افزاید: در حالی که موجودی ناوگان نشاءکارهای برنج طی سه دهه پیش از دولت تدبیر و امید تنها یک‌هزار و ۷۷۵ دستگاه بوده است، با تأمین چهارهزار و ۱۰۶ دستگاه طی سه ساله دولت تدبیر و امید شاهد رشد ۴۳ درصدی در کمتر از سه سال بودیم و سطح نشاءکاری مکانیزه کشور نیز در این مدت به ۶۲ هزار و ۱۲۵ هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در حالی که طی سه دهه پیش از دولت تدبیر و امید، یک‌هزار و ۱۰۸ کمباین برنج وجود داشت، طی سه ساله اخیر این ناوگان با رشد ۳۳۵ درصدی به سه‌هزار و ۷۰۹ هکتار رسید که افزایش دو میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۵ هکتاری وجود دارد.

عباسی از رشد ۶۹ درصدی شیکرهای برداشت باغ‌ها طی کمتر از سه سال خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: موجودی شبکه‌های برداشت باغ‌ها در سه دهه اخیر ۱۰۳ دستگاه بوده که طی سه ساله اخیر ۷۱ دستگاه به ناوگان فوق اضافه شد.

وی ناوگان انواع تراکتورها در عرصه را از رشد ۱۵ درصدی برخوردار می‌داند و ادامه می‌دهد: موجودی این ادوات طی چهار دهه اخیر ۳۸۹ هزار و ۵۳۶ دستگاه بود که در سه ساله دولت تدبیر و امید ۵۸ هزار و ۴۹۱ دستگاه به ناوگان فوق اضافه شد.

عباسی رشد ۲۲ درصدی را در ناوگان سم‌پاش‌های زراعی و باغی تراکتورها متصور است و یادآور می‌شود: در کمتر از سه سال میزان رشد ادوات فوق ۲۲ درصد بود که این مسئله باعث شد یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی باغی به سم‌پاش‌های تراکتوری در کشور مجهز شود.

درجه مکانیزاسیون طی سال‌های اخیر از رشد مناسبی برخوردار شده، به‌گونه‌ای که از چهارصدم اسب بخار بر هکتار طی سال ۱۳۹۰ به ۱۲ صدم درصد اسب بخار در هکتار طی سال ۱۳۹۵ رسیده است که البته با نقطه ایده‌آل تفاوت دارد، اما قابل قبول بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید