1076
آخرین خبرها
بازگشت آرامش به بازار نهاده ها افزایش بهای پرداخت کیوی و چای افزایش تقاضا موجب کمبود تراکتورهای تحویلی شد هشدار زنگ زرد گندم و آفات به صدا درآمد آیا بنادر چابهار به هندی ها واگذار شد آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان زعفران ایرانی به 55 کشور صادر شد میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ

فهرست

خبرهای استانی

خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

سطح زیر کشت سبزی و صیفی در جهان ۵۸ میلیون هکتار و میزان تولید این محصولات بیش از یک میلیارد تن است. کشور چین با تولید سالانه ۵۳۹میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در جهان است و پس از آن هند با تولید ۱۰۰ میلیون تن، آمریکا با تولید سالانه ۳۵ میلیون تن و ترکیه با تولید سالانه ۲۵ میلیون تن در رتبه دوم تا چهارم جهانی قرار دارند.

پبا اجرای طرح توسعه کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی در کشور و انتقال کشت این محصولات از عرصه به گلخانه و با افزایش تولید به ۲۱ میلیون تن ایران می‌تواند همچنان مقام پنجم تولید سبزی و صیفی جهان را به خود اختصاص دهد.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی در گفت‌وگو با ایاگنا با اشاره به تاریخچه تشکیل این پژوهشکده گفت: تحقیقات مربوط به محصولات سبزی و صیفی، همزمان با ایجاد مؤسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر در سال ۱۳۳۹ در اداره کل بررسی‌های باغبانی آغاز شد. با تغییر نام این اداره به بخش تحقیقات باغبانی در سال ۱۳۵۰ تحقیقات محصولات سبزی و صیفی نیز در این بخش ادامه یافت. در سال ۱۳۵۷ بخش تحقیقاتی سبزی و صیفی از بخش تحقیقات باغبانی منفک و در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان بخش‌ مستقل ایجاد و فعالیت های پژوهشی محصولات سبزی و صیفی به آن واگذار شد.

دکتر محسن خدادادی افزود: در سال ۱۳۷۸ بخش تحقیقات سبزی و صیفی به مرکز تحقیقات استان تهران در ورامین منتقل شد و فقط انجام تحقیقات در محصولات سیب‌زمینی و پیاز در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر باقی ماند. در سال ۱۳۸۸، با انتقال مجدد تحقیقات سبزی و صیفی از ورامین به کرج، این بخش مجدداً احیاء و فعالیت خود را از سر گرفت. در سال ۱۳۹۵ با تشکیل مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، بخش تحقیقات سبزی و صیفی در قالب پژوهشکده سبزی و صیفی و در زیر مجموعه مؤسسه علوم باغبانی به فعالیت خود در زمینه تحقیقات گلخانه ای و فضای باز محصولات سبزی و صیفی ادامه می دهد.

وی گفت: هم اکنون ۳۵ نفر عضو هیئت علمی پژوهشکده سبزی و صیفی تحقیقات مربوط به محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای و فضای باز را در ستاد پژوهشکده در کرج و مراکز تحقیقات کشاورزی استانی دنبال می نمایند.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی مهم ترین دستاوردهای پژوهشی طی سال‌های گذشته را معرفی یک رقم اسفناج به نام ورامین ۸۸، معرفی دو رقم خربزه بنام‌های خاتونی و درگزی، معرفی یک رقم طالبی به نام سمسوری ۸۸، معرفی سه رقم کاهو به نام‌های وارش، طاوسی و ستاره، دو رقم خربزه در دست معرفی، یک رقم ریحان و یک رقم اسفناج در دست معرفی عنوان کرد.

وی تغییر شیوه کشت در محصولات مختلف سبزی و صیفی برای افزایش عملکرد و بالا بردن کارآیی مصرف آب، بهینه سازی روش های آبیاری در جهت افزایش راندمان آبیاری، تعیین بهترین عمق و تراکم کشت در محصولات مختلف سبزی و صیفی، تعیین بهترین و اقتصادی‌ترین شرایط تغذیه‌ای برای محصولات مختلف سبزی و صیفی، کاربرد مالچ‌های مختلف در کنترل علف‌های هرز و کاهش هزینه‌های تولید و معرفی بهترین پایه و روش پیوندزنی در افزایش عملکرد محصولات مختلف سبزی و صیفی را از دیگر دستاوردهای پژوهکشده سبزی و صیفی طی سال های گذشته اعلام کرد.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی خاطرنشان ساخت: همچنین می توان به چند دستاورد دیگر پژوهشی پژوهکشده سبزی و صیفی طی سال های گذشته اشاره کرد که از جمله آن‌ها بررسی جایگزینی مواد بیولوژیکی به جای مواد شیمیایی در افزایش انبارمانی محصولات سبزی و صیفی، بهینه سازی شرایط نگهداری سیب زمینی و پیاز با هدف افزایش مدت انبارمانی، اجرای ۱۷۰ فقره طرح پژوهشی ملی و مستقل، انتشار بیش از ۲۰۸ فقره مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، انتشار نشریات ترویجی و فنی، کتاب و تهیه دستورالعمل های فنی کشت و پرورش سبزی و صیفی بوده است.

وی در پایان با اشاره به انجام طرح های تحقیقاتی در زمینه محصولات گلخانه ای در این پژوهشکده گفت: با اجرای طرح توسعه کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی در کشور و انتقال کشت این محصولات از عرصه به گلخانه، پژوهکشده سبزی و صیفی نیز به این عرصه ورود پیدا کرده است و اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی در زمینه کشت محصولات جدید گلخانه‌ای را در دستور کار خود در سال جاری قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید