1076
آخرین خبرها
افزایش تقاضا موجب کمبود تراکتورهای تحویلی شد هشدار زنگ زرد گندم و آفات به صدا درآمد آیا بنادر چابهار به هندی ها واگذار شد آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان زعفران ایرانی به 55 کشور صادر شد میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور

فهرست

خبرهای استانی

تیر ۸, ۱۳۹۶

در حالی هیأت دولت در ادامه جلسه روز یکشنبه خود لایحه موافقتنامه بین‌‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون را به تصویب رساند که این موافقتنامه پیش از این در دی ماه ۱۳۹۴ ( دسامبر ۲۰۱۵) توسط وزارت جهاد کشاورزی به طور موقت امضاء شده بود. این لایحه برای اجرایی شدن به موافقت مجلس نیز نیاز دارد تا بتواند منافع تولیدکنندگان، صنایع وابسته داخلی و مصرف کنندگان را در مجامع بین المللی تامین کند.

به گزارش ایاگنا  قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه بین‌المللی روغن و کنسرو زیتون اولین شورای بین‌المللی زیتون اولین بار در جلسه علنی بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۸۷ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام، تشخیص داده شد و طی نامه به مجلس شورای اسلامی و اصل و جهت اجراء ابلاغ شد.

شورای بین‌المللی زیتون هر ۱۰ سال یکبار موافقتنامه بین‌المللی روغن و کنسرو زیتون را بر اساس تغییرات دانش و نیاز روز بازنگری می‌کند و به اعضا فرصت یک‌ساله می‌دهد تا نظرات و پیشنهادات خود را درباره تغییرات انجام شده به اطلاع این نهاده برسانند. دی ماه سال گذشته (۱۳۹۵) نیز جلسه بازنگری موافقتنامه با توجه پیشرفت های حاصله در دانش شیمی روغن به ویژه روغن زیتون، نیاز مصرف کنندگان در جهان و رعایت حقوق مصرف کنندگان برگزار شد و طبق قانون به کشورهای عضو فرصت یک‌ساله داده شد تا نسبت به تغییرات اساسنامه نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند و در صورت تمایل با پرداخت حق عضویت در این نهاد باقی بمانند.

ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری که سال گذشته به عنوان نمایندگان ایران در این جلسه حاضر شده بود امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا یکی از مهترین نتایج ادامه عضویت ایران در این شورا و امضاء توافقنامه را افزایش اعتبار جهانی تولیدات ایران عنوان کرد.

وی با بابیان اینکه بخش از نیاز کشور به زیتون و روغن این محصول از طریق واردات تامین می شود، افزود: عضویت در این شورا موجب می شود که محصولات از بالاترین کیفیت برخودار باشند چرا که بر اساس این توافقنامه محصولاتی اجازه صادرات می گیرند که فرابکر باشند.

حسن پور در توضیح ویژگی های محصولات فرابکر، اظهار کرد: روغن زیتون فرابکر با کیفیت ترین نوع روغن زیتون می باشد. روش استخراج روغن زیتون فرا بکر به گونه ای است که طعم واقعی زیتون احساس می شود، ویتامین و مواد معدنی موجود در زیتون در این روغن به فراوانی وجود دارد و روغن زیتون فرابکر از سایر انواع روغن های زیتون، اولئیک اسید کمتری دارد.

وی این شورا را تنها مرجع بین المللی عملی زیتون دانست و گفت: این شورا می تواند منبع خوبی برای دسترسی به دانش روز تولید و فرآوری زیتون باشد تا با تبادل کارشناسان انتقال دانش را به کشور امکان پذیر نماید.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران چه پیشنهادی را در تنظیم توافقنامه جدید داده است و آیا این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرقت، گفت: اعمال قوانین سخت گیرانه تر برای افزایش کیفیت محصولات صادراتی با تاکید بر تفکیک محصولات فراکبر، طبیعی و تفاله بود که مورد بپذیرش و تائید این نهاد قرار گرفت.

مجری سابق طرح زیتون در پایان از مجلس خواست تا با توجه به نتایج مثبت و فراگیر امضاء موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون برای بخش کشاورزی کشور، هر چه سریعتر لایحه مربوطه را تصوب کنند.

تحکیم همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور توسعه یکپارچه و پایدار تولید جهانی زیتون

 امضای این موافقتنامه در درجه نخست باعث تحکیم همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور توسعه یکپارچه و پایدار تولید جهانی زیتون در تمام کشورهای عضو می‌شود، همچنین امکان هماهنگی در سیاست‌های تولید صنعتی‌سازی، انبارداری و بازاریابی روغن زیتون و کنسرو زیتون را فراهم می‌سازد.

وی بیان کرد: انتقال فناوری روز تولید و فرآوری زیتون به کشور و ایجاد امکان ترویج و آموزش به‌منظور بهبود کیفیت تولید از دیگر نتایح مثبت ادامه عضویت ایران در این نهاد بین‌المللی است.

ملک‌زاده افزود: حضور در جلسات این نهاد بین‌المللی به ایران این امکان را می‌دهد که با ایجاد روابط همکاری نزدیک با نمایندگان سایر کشورهای عضو بین بهبود عمل‌آوری زیتون و محیط زیست تعادل ایجاد کند، همچنین برای حفظ و نگهداری خاک که در شراط کنونی از اهمیت زیادی برخودار است اقدامات لازم را انجام دهد.

وی عنوان کرد: رسیدن به استانداردهای بین‌المللی محصولات زیتون با همکاری در زمینه‌های آزمایش فیزیکی، شیمیایی و افزایش دانش خصوصیات کیفی و کمی محصولات زیتون از دیگر مواردی است که با ادامه عضویت ایران در این نهاده میسر می‌شود.

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تسهیل در بازاریابی روغن و کنسرو زیتون و همچنین تشویق هماهنگ‌سازی معیار‌ها برای تعیین و اعطاء علائم جغرافیایی (wipo) به‌منظور حمایت بین‌المللی از تولید زیتون کشور را از دیگر نتایج حضور ایران در این نهاد بین‌المللی عنوان کرد.

ملک‌زاده با اشاره به افزایش تخلفات عرضه روغن زیتون در بازارهای داخلی ادامه داد: این نهاد جهت مبارزه با هرگونه تقلب در تجارت بین‌المللی محصولات خوراکی زیتون اقدام به ایجاد روابط همکاری‌های نزدیک در این زمینه با نمایندگان ذی‌نفع در بخش محصولات زیتون کرده است.

وی تأکید کرد: ایجاد تعادل بین تولید و مصرف و فرهنگسازی برای افزایش مصرف روغن و کنسرو زیتون با درک بهتر خواص تغذیه‌ای، بهداشتی این محصولات از کمک‌های این نهاد به ایران است.

تأمین منافع بین‌المللی با تداوم عضویت

 ایران یکی از مناطق کشت زیتون در جهان به‌شمار می‌رود و گیاه زیتون جزو ذخایر ژنتیکی و بومی کشور ما محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: زندگی بسیاری از باغداران کشور و خانواده‌های آنها متکی به حفظ و توسعه کشت و مصرف محصولات زیتون است و توجه به این گیاه با ارزش شرایط اشتغال و اقتصاد این افراد را بهبود می بخشد.

جلالت افزود: امضای موقت موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون به ایران این فرصت دوباره را می‌دهد که همراه با توسعه باغ‌های این محصول پرارزش بازارهای مصرف جدیدی را تعریف کند، همچنین تعامل با عضوهای پیشرو حاضر در این نهاد امکان انتقال و استفاده از تکنولوژی روز دنیا را برای ما فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: هر ۱۰ سال یک‌بار در اساسنامه این نهاد تغییراتی ایجاد می‌شود که اساسنامه جدید باید به امضاء دولت‌های کشورهای عضو برسد و یک سال نیز به آنها فرصت داده می‌شود تا در صورت اعتراض به محتویات، موضوع مورد اعتراض را به اطلاع رؤسای نهاد برسانند.

عضو شورای ملی زیتون در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد یا انتقادی درباره اساسنامه از سوی ایران مطرح شد و این پیشنهاد یا انتقاد چه بود، ادامه داد: یکی از موارد مهم اعتراضی ایران تولید پومیس و عرضه آن بود که باعث ایجاد تخلفاتی در بازار و مشکلاتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، این مورد از سوی ایران با درخواست قطع تولید مطرح شد که با کلیات موافقت و در جزئیات اختلافاتی باقی ماند.

جلالت با تأکید بر اهمیت توسعه و پایداری باغ‌های زیتون برای کشور، اضافه کرد: توسعه کاشت زیتون در زمین‌های که امکان تولید محصولات دیگر وجود ندارد می‌تواند باعث فقرزدایی در مناطق روستایی شود.

وی در پایان تأکید کرد: نظم بخشی به تولید، بازار و کیفیت محصولات زیتون در سطح بین‌الملی می‌تواند منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در جهان تأمین کند، با در نظر داشتن اینکه هرگونه ناهماهنگی و عملکرد انفرادی می‌تواند توسعه اقتصادی کشورهای تولیدکننده این محصول را به مخاطره بیاندازد عضویت در این نهاد ضروری است./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید