1076
آخرین خبرها
بازگشت آرامش به بازار نهاده ها افزایش بهای پرداخت کیوی و چای افزایش تقاضا موجب کمبود تراکتورهای تحویلی شد هشدار زنگ زرد گندم و آفات به صدا درآمد آیا بنادر چابهار به هندی ها واگذار شد آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان زعفران ایرانی به 55 کشور صادر شد میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ

فهرست

خبرهای استانی

خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

دیروز برای ساعاتی آب زاینده رود قرمز شد و مسئولان محلی علت این قرمز شدن رنگ آب زاینده رود را خروج پساب تصفیه خانه آب شرب یزد اعلام کردند.

به گزارش ایاگنا زاینده رود که قلب ایران را زنده نگه می‌داشت، قرار است از ۱۹ خرداد ماه به وضعیت خشک سابق بازگردد. بر اساس اعلام آب منطقه‌ای شهر اصفهان، خروجی آب سد زاینده رود از این روز کاهش می‌یابد تا آب مخزن سد، برای تامین نیازهای شرب منطقه، ذخیره شود. کاهش خروجی سد، به خشک شدن مجدد زاینده رود منتهی خواهد شد. این رودخانه، قبل از اینکه دوباره به وضعیت خشک سابق بازگردد، دیروز برای ساعاتی قرمز رنگ شد. رنگ قرمز رودخانه در حوالی مبارکه و لنجان گزارش شد. مسئولان محیط زیست اعلام کردند که این رنگ به تدریج با حرکت رسوبات و جریان آب در اطراف شهر اصفهان نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

مردم اصفهان که در سابقه ذهنی خود خاطره سرخ شدن دریاچه ارومیه به دلیل کاهش آب دریاچه و کشند قرمز در آب‌های جنوب ایران به دلیل بلوم جلبکی را داشتند، ابتدا تصور کردند که این رنگ قرمز ناشی از فعل و انفعالات طبیعی است. اما به تدریج اخبار منتشر شده در این رابطه آنها را نگران کرد. زیرا در خبرها آمده بود که ورود رسوبات تصفیه خانه یزد به رودخانه و رسوبات حاصل از شستشوی فیلترهای این تصفیه خانه آب شرب به رودخانه، عامل رنگ قرمز زاینده رود است. بخشیس از اخبار نیز از سمی بودن این رسوبات به دلیل وجود فلزات سنگین حکایت داشت. علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه در مجلس نهم از وجود فلزات سنگین در پساب آب تصفیه خانه خبر داد و تاکید کرد: این پساب برای سلامت انسان‌ها مضر است. اما صحت این گفته‌ها توسط مسئولان محیط زیست رد شد.

به گفته حمید ظهرابی مدیر کل محیط زیست استان اصفهان، با ایجاد اشکال در سیستم پمپاژ تصفیه خانه آب شرب یزد که در بالادست زاینده رود واقع شده است، رسوبات حاصل از شستشوی فیلترها -که امری متداول در تصفیه‌خانه‌های آب است-، به جای آنکه به حوضچه‌های تبخیری منتقل شوند، به رودخانه زاینده رود منتقل شده است. این گل و لای برای ساعاتی رنگ رودخانه را قرمز کرده و به تدریج از این رنگ، به دلیل کاهش تجمع رسوبات کاسته خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در گفتگوی زنده تلوزیونی که از شبکه استان پخش شد، به مردم اصفهان نوید بازگشت شرایط آب رودخانه به شرایط عادی را داد.

به گفته وی رسوبات حاصل از شستشوی فیلترهای تصفیه خانه آب سمی نیست. زیرا این رسوبات پساب حاصل از تصفیه‌خانه آب شرب بوده است و محل تخلیه پساب، پایین‌تر از محل برداشت آب برای تصفیه و تامین نیازهای شرب است.

البته ظهرابی بیان کرد: تخلیه این پساب، اندکی برای اکوسیستم طبیعی رودخانه زاینده رود اشکال ایجاد می‌کند اما این خسارات جدی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید