1076
آخرین خبرها
سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو

فهرست

خبرهای استانی

آذر ۱۲, ۱۳۹۶

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام آخرین برآوردها و پیش بینی های تولید سیب در کشور، از جدیدترین تدابیر اتخاذ شده برای تنظیم نظام تولید و توزیع این محصول شاخص باغبانی در کشاورزی کشورمان خبر داد.

شکراله حاجی وند، مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با ایاگنا گفت: طی سال ١٣٩۵ خورشیدی سطح باغات میوه های سردسیری و خشک در کشور، یک میلیون و ۷۴۶ هزار هکتار بوده که از این سطح، ۱۰ میلیون و ۳۵۶ هزار تن انواع میوه های این بخش درکشور تولید شده است.

وی افزود: میزان صادرات میوه های سردسیری و خشک در سال ١٣٩۵، بالغ بر ۷۱۳ هزار تن بوده که این میزان معادل ۵۸ درصد کل صادرات محصولات باغبانی است.

حاجی وند با بیان اینکه طی سال ۲۰۱۴ سطح زیر کشت جهانی باغات سیب بیش از  ۵ میلیون و ١٣۶ هزار هکتار بوده، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۶ میلیون تن سیب در جهان تولید شد و میانگین عملکرد جهانی این محصول ۱۶ تن در هکتار گزارش شده است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رتبه سوم سطح زیرکشت سیب در جهان، بعد از چین و هندوستان به صورت مشترک به ایران و روسیه اختصاص دارد، گفت: چین با ۴۷ درصد، آمریکا با ۶ درصد و ایران با ۴ درصد، به ترتیب رتبه نخست تا سوم تولید سیب در جهان را کسب کردند.

وی، ایران را هشتمین صادرکننده سیب در جهان معرفی کرد و افزود: کشورهای اتحادیه اروپا با ۲۴ درصد، آمریکا با ۱۶ درصد، چین با ۱۳ درصد، شیلی با ۱۲ درصد، بلاروس  و آفریقای جنوبی با ۷ درصد و ایران و نیوزلند با ۵ درصد سهم صادراتی، رتبه نخست تاهشتم صادرات سیب در جهان را طی سال ٢٠١۵به خود اختصاص دادند.

حاجی وند با اشاره به صادرات ۳۵۳ هزار تنی سیب در سال١٣٩۵عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱١۴ هزارتن سیب از کشور صادر شده و پتانسیل افزایش صادرات سیب تا ۷۰۰ هزارتن درسال جاری وجود دارد.

به گفته وی ۹۸ درصد صادرات سیب ایران به کشور های عراق، افغانستان، ترکمنستان، امارات، پاکستان، هندوستان و کویت صورت می گیرد, در این میان عمده صادرات این محصول به عراق انجام شده است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات سیب در کشور طی سال گذشته، ۲۴۹ هزار هکتار بوده، بیان کرد: در سال١٣٩۵ بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب در باغات کشور تولید شده که میانگین عملکرد این محصول در کشور حدود ۱۶ تن در هکتار گزارش شده است.

وی تولید سیب در سال ١٣٩۶ را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برآورد و اظهار کرد: از این میزان بیش از یک میلیون تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می شود.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی با در اختیار داشتن٢٢درصد سطح باغات سیب کشور بیش ترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده، افزود: استان های آذربایجان شرقی، فارس و  تهران ،اصفهان، خراسان رضوی و زنجان به ترتیب با در اختیار داشتن ۱۴ درصد، ۱۱درصد، ۷ درصد, ۶ درصد و ۴ درصد باغات سیب کشور و همچنین استان های ( اردبیل ، کهگیلویه و بویر احمد) با در اختیار داشتن ۳ درصد باغات سیب کشور بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و مابقی تولید سیب در استان های دیگر صورت می گیرد.

حاجی وند معتقد است: به جز ۴ محصول گرمسیری، نیازی به واردات میوه در کشور نیست و به منظور توسعه صادرات محصولات باغی، سیاست بازار در ازای بازار باید تقویت شود, بنابراین اجرایی شدن راه کار های جدید شامل کاهش تعرفه صادرات در کشورهای هدف، به روز رسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه سیستم های سورتینگ و بسته بندی و سیستم‌های حمل و نقل میوه جات، اصلاح باغات و راه اندازی بارگاه یا مراکز مناسب تجمیع و نگهداری سیب قبل از ورود به کارخانه و کاهش ضایعات در این بخش ضروری است.

حاجی وند با اشاره به اینکه تهاتر با موز، روند صادرات سیب، پرتقال و کشمش را تسهیل و تسریع می کند، گفت: واردات موز به روش معمول مشمول تعرفه ۲۰ درصدی است، این در حالی است که واردکنندگان موز می توانند به ازاء صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، ۲ کیلوگرم پرتقال یا یک کیلوگرم کشمش، یک کیلوگرم موز با تعرفه ۵ درصد وارد کنند.

وی تصریح کرد: به منظور تشویق صادرکنندگان، سرمایه در گردش ۶۰۰ میلیارد تومانی برای صادرات محصولات مهم باغی مثل سیب، پسته، کشمش و پرتقال در نظر گرفته شده که توسط بانک های عامل پرداخت می شود، همچنین خط اعتباری مکانیزاسیون آمادگی اعطای تسهیلات به متقاضیان, جهت به روز رسانی سیستم های مدرن حمل و نقل دارای تجهیزات خنک کننده  محصولات باغی را دارد.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که خرید تضمینی در بخش باغی به دلیل مزیت نسبی محصولات این بخش به طور معمول صورت نمی گیرد، افزود: طی سال جاری برای کشمش خرید تضمینی انجام نشد، چرا که قیمت این محصول در بازار بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده بود، این در حالی است که سازمان تعاون روستایی از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۵ هزارتن سیب درجه ۳ باغداران را خریداری کرده است.

به گفته وی، تدوین طرح جامع سیب کشور, توسعه سیستم های نوین آبیاری در با­غ های سیب, توسعه باغ های نیمه متراکم و متراکم سیب با استفاده از پایه های رویشی به منظور ارتقاء کمی و کیفی محصول, خرید و ذخیره سازی سیب برای تنظیم بازار ایام پایانی سال, تدوین زنجیره سیب شامل مراحل تولید، فرآوری و تجارت سیب و اصلاح باغ های درجه ۲ و جایگزینی باغ های درجه ۳ و غیر اقتصادی از مهم ترین برنامه های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی برای باغات سیب کشور است.

حاجی وند در پایان اضافه کرد: بهبود ضریب مکانیزاسیون در باغ های سیب, توسعه بیمه باغ های سیب, فعال سازی میز صادرات سیب در استان آذربایجان غربی, نوسازی و بازسازی واحدهای فرآوری موجود با مشارکت دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی, راه اندازی واحدهای سورتینگ و بسته بندی و تامین سرمایه در گردش در راستای حمایت از صادرات سیب از دیگر برنامه های مهم پیش روی وزارت جهاد کشاورزی برای باغات سیب کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید