1076
آخرین خبرها
میزان آب سدها و هشدار کم آبی افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج

فهرست

خبرهای استانی

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

با آغاز خرید تضمینی گندم در سال جاری، نگرانی‌ها از تکرار برخی مشکلات سال ۹۵ در بین کارشناسان و کشاورزان افزایش یافته است. هرچند سال گذشته در ابتدای برداشت گندم و خرید تضمینی پول کشاورزان به‌موقع پرداخت شد، اما با افزایش حجم هزینه‌های دولت در تأمین منابع مالی و پرداخت بهای گندم خریداری شده با مشکل روبه‌رو شد، به‌طوری‌که برخی از کشاورزان سه ماه پس از تحویل محصول موفق به دریافت تمامی بهای محصول خود شدند.

به گزارش خبرنگارایاگنا، خرید تضمینی در این حجم برای یک محصول نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است که باید به آن توجه شود، ازجمله این زیرساخت‌ها می‌توان به سیلوهای مناسب مورد نیاز برای انبار گندم اشاره کرد. نبود سیلوی مناسب و کافی مشکلی دیگری بود که سال گذشته در خرید تضمینی گندم پیش آمد، مشکلی که کارشناسان توجه به آن را ضروری می‌دانند.

لزوم تأمین منابع خرید تضمینی گندم از آغاز کار

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایاگنا تأمین منابع مالی کافی برای خرید تضمینی گندم را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی دولت می داند و معتقد است اگر از همین ابتدا به نحوه تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم توجه نشود، مشکلات پرداخت بیش از سال گذشته خواهد بود.

علی‌قلی ایمانی در ادامه گفت: اگر تأخیر در پرداخت بهای محصول به کشاوزان دوباره تکرار شود، باعث ایجاد دلسردی در آنها می‌شود و این درحالی است که پایداری تولید در این محصول راهبردی از اهیمت زیادی برای کشور برخوردار است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در خرید تضمینی گندم افزود: سال گذشته به‌دلیل نبود سیلوی کافی و مناسب در تعدادی از استان‌ها، کامیون‌های حمل گندم مدت‌زمان زیادی را در صف‌های طولانی گذراندند که این امر هزینه حمل و نقل برای کشاورزی و در نتیجه هزینه تمام شده محصول را افزایش داد.

ایمانی اضافه کرد: افزایش هزینه تمام‌شده همراه با تأخیر در پرداخت در اواخر برداشت گندم باعث نارضایتی کشاورزان و اعتراض‌های آنها نسبت به نحوه اجرای خرید تضمینی شده است.

وی راهکار پیشنهادی خود را برای تأمین به‌موقع منابع مالی خرید تضمینی را عرضه اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا، از همین روزهای ابتدایی خرید تضمینی عنوان کرد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران معتقد است: این روش بهترین راه برای تأمین مالی شرکت بازرگانی دولتی و پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران است.

به گفته ایمانی، اگر سود مناسب و جذاب برای این اوراق در نظر گرفته شود، دولت می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان مطالبات گندمکاران را پرداخت.

وی همچنین راه‌حل رفع مشکل کمبود یا نبود سیلوی مناسب در برخی استان را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌داند.

ایمانی مناسب‌ترین فاصله زمانی خرید تا پرداخت بهای گندم از کشاورزان را ۱۰ روز عنوان کرد و یادآور شد: مراحل تولید گندم از داشت تا برداشت هفت تا هشت ماه زمان می‌برد این مدت دست کشاورز خالی است و هرگونه تأخیر در پرداخت بهای محصول می‌تواند کشاورز را در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دهد، ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای تولید و خرید نهاده‌ها و آماده‌سازی زمین برای کشت بعدی نیازمند تأمین مالی کشاورز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید