1076
آخرین خبرها
تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد

فهرست

خبرهای استانی

شهریور ۱, ۱۳۹۶

رکورد تولید شکر ثمره اعتماد، سیاست‌های کارآمد و مردان دلسوز و شجاع

کاهش واردات شکر و کاهش مصارف ارزی و خرسندی کشاورزان زحمتکش و کاهش درجه وابستگی به خارج، دستاوردهای این سال‌های اعتمادسازی، استفاده کارآمد از ظرفیت‌های قانونی و جایگزین کردن مقوله کارآمدی در سیاستگذاری به‌جای تخریب پل‌های رسیدن به مرزهای خوداتکایی با لحاظ کردن همه متغیرهای اقتصادی است.

اما این دستاوردهای خوب و خوشحال‌کننده ضمن اینکه میوه عقلانیت تولید کنندگان و دستگاه‌های دولتی بود بدون‌تردید به شایستگی‌های کارشناسانه و جوانمردی و پایداری وزیر محترم وزارت جهادکشاورزی نیز مدیون است. باید از این رفتار شایسته وزیر محترم که در برابر وسوسه‌های بی‌وقفه و نامهربانی‌ها و فشارهای گروه کوچک رانت‌خوار و رانت‌خواه ایستاد و از کیان یک اندیشه مبتنی بر اینکه ایران توانایی دارد از دارایی‌هایش برای کاهش دردسرهای وابستگی استفاده کند حمایت کرد.

این راستگویی از ایستادگی آقای حجتی براساس درک دقیق از آینده‌نگری برای بالندگی ایران عزیز است و قصد این است که این رفتارها در سایر بخش‌ها نیز جاری شود. با وجود همه کاستی‌ها و نارسایی‌های سیاستگذاری در صنعت قند‌وشکر در سال‌های تلخ اما با جرأت می‌توان گفت رسیدن به تولید 2میلیون تن شکر در سال، دور از دسترس نیست و ظرفیت‌های نصب شده در کارخانه‌های چغندری و نیشکری موجود این توانایی را دارند که در یک جهش برنامه‌ریزی شده، واردات این کالا را به حداقل برسانند. این کار کوچکی نیست، اگر فراموش نکنیم که طی سال‌های 1384 تا بهار 1392 بیش از 5.5میلیارد دلار برای واردات شکر اختصاص یافته بود. رسیدن به پله‌های بالاتر در تولید شکر از اراضی زراعی در ایران چند شرط لازم است که به‌طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنم:

* تداوم سیاست‌های کارآمد در زنجیره فعالیت‌های مرتبط با صنعت قندوشکر یک شرط مهم است. این شرط پایه کار وراهبردمناسب و ضروری است تا اختلال در یک حلقه از این زنجیره کار را برای کل داستان خراب نکند.

* سازگاری روزافزون دستگاه‌های دولتی مرتبط با این صنعت با محوریت رشد تولید داخلی از مهمترین الزام‌هاست. واقعیت این است که بخشی از دیوان‌سالاران دولتی که ریاست سازمان‌ها و نهادهای مؤثری را در اختیار دارند اهمیت این مقوله را با ساده‌انگاری کاهش داده و در مسیر رسیدن به راهبرد خوداتکایی مانع ایجاد می‌کنند.

* سازگاری روزافزون دستگاه‌های دولتی مرتبط با این صنعت با محوریت رشد تولید داخلی.

* گسترش دامنه و ژرف‌تر کردن مقوله پیشران اعتماد نهادهای مدنی با تمامی دستگاه‌های دولتی، با الگو گرفتن از مناسبات ایجادشده میان نهادهای غیردولتی با وزارت جهادکشاورزی.

* حفظ چارچوب فعلی و ساختار موفق امروز و حفظ قانون‌های راهگشای موجود.

* اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی بر پایه آموزه‌های دانش اقتصاد که به مهار تورم کمک کرده و آن را در زیر 10 درصد حفظ کند.

و نهایتاً؛ اجتناب از دستکاری در نرخ ارز به زیان تولید داخلی و کاهش دامنه ریسک در بازار.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید