1076
آخرین خبرها
تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد

فهرست

خبرهای استانی

آبان ۳, ۱۳۹۶

امسال بارندگی‌های به‌موقع شرایط کشت محصولات پاییزه را فراهم کرده اما کمبود بذر، ایجاد بازار سیاه در بخش عرضه و نبود نقدینگی باعث بلاتکلیفی کشاورزان در قطب تولید دانه‌های روغنی شده است.

ایاگنا، : هرسال با شروع فصل پاییز و بارندگی‌های فصلی شرایط کشت پاییزه در گلستان فراهم می‌شود، هرچند امسال گلستان تابستان و بهار خشکی را پشت سر گذاشت اما بارندگی‌های به‌موقع پاییز و شرایط جوی اراضی کشاورزی استان را برای کشت پاییزه مساعد کرده است.

کارشناسان معتقدند بهترین زمان کشت محصول کلزا هفته آخر مهر و هفته اول آبان ماه است نکته‌ای که در همایش آغاز فصل کشت پاییزه گلستان در ۱۲ مهرماه هم توسط مسئولان جهاد کشاورزی و کارشناسان هواشناسی و اقلیم‌شناسی بر آن تأکید شد.

با توجه به تأکیدات مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی کلزا بهترین محصول در تناوب کشت با گندم است و زمان کاشت و برداشت آن‌هم حدود یک ماه با گندم در استان فاصله دارد.

درحالی‌که به روزهای پایانی هفته نخست آبان و پایان بهترین زمان کشت کلزا در استان نزدیک می‌شویم اما نبود بذر کافی کلزا در گلستان، ایجاد بازار سیاه قیمت این محصول و کمبود نقدینگی به دلیل پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات گندم کاران کشاورزان استان را سرگردان کرده است نکته‌ای که ایاگنا در گزارش ۲۵ شهریورماه نسبت به پرداخت قطره‌چکانی مطالبات گندم کاران و زمین‌گیر شدن کشاورزی و بحرانی شدن شرایط اقتصادی استان هشدار داده بود.

کمبود بذر در دومین استان تولیدکننده کلزا و قطب تولید دانه‌های روغنی در حالی مشکل‌ساز شده است که مدیر بازاریابی و امور مشتریان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور پیش‌ازاین در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: در سال جاری ۴۲۰ تن بذر کلزا بین کشاورزان استان‌ها توزیع خواهد شد.

شعبانی به واردات بذر کلزا به کشور نیز اشاره کرده و گفته بود: علاوه بر تأمین بذر موردنیاز در داخل، تاکنون ۱۶۰ تن بذر وارداتی کلزا در چهار رقم وارد کشور شده است.

وی در سخنان خود یادآور شده بود که از جهت تأمین بذور شرایط بسیار مناسبی داریم و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

خرید بذر کلزا به دو برابر قیمت واقعی

یکی از کشاورزان گلستانی به خبرنگار ایاگنا گفت: در سال‌های اخیر دولت نسبت به مشکلات کشاورزان، بی‌توجه بوده و همین امر بر مشکلات این قشر افزوده است.

محمد کتولی افزود: درحالی‌که فصل کشت پاییزه در استان شروع‌شده و حدود پنج ماه از تحویل گندم به مراکز خرید می‌گذرد هنوز بخش قابل‌توجهی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده و نبود نقدینگی باعث سرگردانی کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده است بهترین محصول برای تناوب کشت با گندم کلزا است و با توجه به اینکه هزینه کاشت این محصول نسبت به گندم کمتر است امسال کشاورزان رغبت بیشتری به کشت کلزا دارند.

وی با یادآوری اینکه گندم کشاورز پنج ماه قبل به قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان خریداری شد اما در حال حاضر بذر گندم بین یک هزار و ۸۶۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان به کشاورز عرضه می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر بذر به‌اندازه کافی در گلستان وجود ندارد و کشاورزان زیادی در لیست نوبت برای دریافت بذر قرار دارند.

کتولی تصریح کرد: قیمت بذر هر کیلوگرم کلزا حدود ۲۷ هزار تومان اعلام شده اما با کمبود بذر در استان هر کیلوگرم بذر تولیدی سال ۱۳۹۰ به دو برابر قیمت واقعی و حدود ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

جهاد کشاورزی نقش حمایتی ندارد

وی با انتقاد از برنامه دولت و جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: دولت و جهاد کشاورزی نقش حمایتی از کشاورزان ندارند و فقط دستوری عمل می‌کنند.

این کشاورز گلستانی متذکر شد: بیش از یک ماه از آغاز فصل کشت پاییزه می‌گذرد اما هنوز قیمت تضمینی محصولات کشاورزی مانند کلزا و گندم که موردحمایت دولت بوده و به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود، اعلام‌نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها کشت شالی در گلستان مقرون‌به‌صرفه است، بیان کرد: در سال زراعی ۹۴-۹۵ مطالبات کلزاکاران و جوکاران با تأخیر پرداخت شد و در سال زراعی گذشته پرداخت مطالبات گندم کاران تا فصل جدید کشت به تأخیر افتاد و با بی‌برنامگی دولت در خرید تضمینی محصول و پرداخت نکردن به‌موقع مطالبات و نبود بذر کافی و نداشتن نقدینگی هم‌اکنون کشاورزان گلستانی بلاتکلیف مانده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید