1076
آخرین خبرها
افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان خوزستان تامین ارز 20 روزه شد مدیریت بیماری ها در گندم آغاز شد لرستان رکورددار صادرات علت گرانی مرغ در اسفندماه سبزی و صیفی جات گران شد آغاز تجارت برد برد در ایران یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر

فهرست

خبرهای استانی

شهریور ۹, ۱۳۹۶

به گزارش ایاگنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانیوزارت جهاد کشاورزی علی مراد اکبری  به مناسبت هفته دولت گفت: با اجرای این 1905 پروژه در بخش آب و خاک برای بیش از 43 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: 85 درصد منابع اعتباری این پروژه ها توسط دولت و 15 درصد توسط مردم پرداخت شده است.

اکبری با بیان این که آب چالش اصلی کشور است و در دنیا دیپلماسی نفت جای خود را به دیپلماسی آب می دهد، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی 15 سال اخیر در ایران، حساسیت های اجتماعی و کارشناسی نسبت به آب و محیط زیست زیاد شده، اما این حساسیت را هنوز در مورد خاک نداریم.
وی ادامه داد: از برنامه ششم توسعه ردپایی از خاک را آورده ایم به طوری که سالانه 500 هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی هدفگذاری شده ضمن آن که به توسعه کشاورزی حفاظتی که ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهد، توجه شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، افزایش بهره وری آب را از سیاست ها و برنامه های مهم بخش کشاورزی و برنامه ششم توسعه عنوان و تصریح کرد: تنها راه نجات کشور، افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب است و ما در برنامه ششم توسعه، توسعه افقی اراضی کشاورزی نداریم، بلکه توسعه عمودی مطرح می باشد.
وی با بیان این که در حال حاضر با ارتقای بهره وری آب، میزان تولید ماده خشک به ازای هر متر مکعب آب از 9 دهم کیلوگرم به 1.2 کیلوگرم رسیده، گفت: این عدد باید با اجرای روش ها و برنامه های آب و خاک به 2 کیلوگرم برسد.
اکبری اذعان داشت: اخیرا بحث جدید نکسوز در دنیا مطرح است که بحث آب، خاک، انرژی و محیط زیست با هم دیده می شود.
وی به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای ارتقای بهره وری آب اشاره و اعلام کرد: اخیرا یک قرار داد با فائو به ارزش 10 میلیون و 500 هزار دلار به منظور افزایش بهره‌وری آب منعقد کرده‌ایم.
اکبری افزود: از سوی دیگر به سازمان فائو پیشنهاد داده‌ایم که بر وری پروژه‌های بزرگ کشور مانند پروژه خوزستان و ایلام و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت برای خاورمیانه در راستای افزایش بهره وری آب کار کنند.
وی درباره اقدامات و برنامه های معاونت آب و خاک گفت: در زمینه اجرای سیستم های آبیاری نوین با تاکید بر آبیاری میکرو، برای امسال در سطح 193 هزار هکتار اراضی کشاورزی برنامه ریزی شده و طی 5 ماهه اخیر نیز 53 هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده‌اند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، کل اراضی کشاورزی که به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند، را یک میلیون و 635 هزار هکتار اعلام کرد.
وی به پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: فاز نخست این پروژه 312 هزار هکتار است که از این سطح تاکنون 258 هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده و تا پایان امسال فاز نخست به اتمام می‌رسد.
اکبری ادامه داد: در این 258 هزار هکتار 173 هزار هکتار زهکشی زیر زمینی و 178 هزار و 690 هکتار تجهیز و نوسازی صورت گرفته است.
وی سطح برنامه فاز دوم این پروژه را 238 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح 229 هزار هکتار در خوزستان و 9 هزار هکتار در ایلام قرار دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که وزارت نیرو هنوز به فاز دوم این پروژه، آب تخصیص نداده است، اعلام کرد: ما آماده‌ایم در صورت تخصیص آب مطالعات 50 هزار هکتار از فاز دوم را انجام دهیم.
وی گفت: برای اجرای فاز دوم، شبکه های اصلی توسط وزارت نیرو ساخته نشده و ما پیشنهاد داده‌ایم که وزارت نیرو اگر آب را در کانال اصلی انتقال یا انرژی (برق) به وزارت جهاد کشاورزی تحویل دهد، می توانیم عملیات شبکه های اصلی 1 و 2 و شبکه های فرعی 3 و 4 آب را با هم انجام دهیم.
اکبری افزود: این اقدام 30 درصد هزینه ها را کاهش می دهد و سرعت کار بالا می رود و ضمن آن که دوگانگی در تصمیم گیری ها، پیمانکارها و غیره نخواهد بود.
وی در مورد پروژه های شبکه زهکشی غرب و سامانه گرمسیری نیز اظهار داشت: این پروژه در سطح 227 هزار هکتار اجرا می شود که دارای 117 زیر پروژه و 481 قرارداد به ارزش 4881 میلیارد تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت فیزیکی این پروژهرا بیش از 38 درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 41 هزار هکتار از این پروژه آماده بهره برداری و 19 هزار هکتار آن کشت شده است.
اکبری افزود: در صورت هماهنگی وزارت نیرو در نیمه دوم سال 97 این پروژه به کشاورزان تحویل می شود .
وی ادامه داد: در 98.5 درصد این پروژه سیستم آبیاری تحت فشار به اجرا در می آید.
اکبری در این نشست به پروژه کانال انتقال آب برای مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت: حجم عملیات خاک برداری این کانال 4.8 میلیون متر مکعب است که تاکنون 97 درصد آن انجام شده و حجم عملیات خاک ریزی نیز 4 میلیون و 670 هزار متر مکعب است که 73 درصد آن به اجرا در آمده و 20 متر مکعب آب در ثانیه منتقل می کند.
وی افزود: تاکنون به این پروژه 130 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این پروژه و در اراضی تحت نفوذ ریزگردها سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سال گذشته 5 هزار هکتار نهالکاری کرده و از آبان ماه امسال به بعد 30 هزار هکتار نهالکاری صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به پروژه سیستان نیز بیان داشت: وسعت این پروژه 200 هزار هکتار است و وزارت نیرو به این پروژه 400 میلیارد متر مکعب آب تخصیص داده است.
اکبری ادامه داد: ما از این سطح می توانیم 46 هزار هکتار را آب‌رسانی کنیم و تامین، انتقال و توزیع آب تا پای گیاه به عهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد.
وی اعتبار مورد نیاز این پروژه را 2270 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا کنون 1300 میلیارد تومان آن را دریافت کرده ایم.
اکبری با بیان این که پروژه سیستان 47 درصد تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته است، یادآور شد که نزدیک به 10 هزار هکتار آن آماده کشت است.
وی افزود: تا آخر سال جاری باید 21 هزار هکتار از این پروژه را اجرا و تحویل دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت آب تجدید پذیر کشور را بر اساس آمار وزارت نیرو 104 میلیارد متر مکعب عنوان و اعلام کرد: از این میزان آب 65 میلیارد متر مکعبت آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی اضافه کرد: سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب آب استان های شمالی وارد دریای خزر می شود و 5 میلیارد متر مکعب آب پشت سدها و شبکه های 1 و 2 و هنگام انتقال آب تبخیر می شود ضمن آن که بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب نیز سهم محیط زیست است.
اکبری درباره آب مجازی اظهار داشت: از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی انتقال گیاهان پر مصرف آب به گلخانه ها و اجرای سیستم های نوین آبیاری در کشت این گیاهان است.
وی میزان صادرات آب مجازی کشور از طریق صادرات محصولات کشاورزی را 5 میلیارد متر مکعب و میزان واردات آب مجازی از طریق واردات مواد غذایی را حدود 30 میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید