1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

عملکرد جزیره ای دستگاه های متولی در مهار بحران بی آبی باعث شده اراضی کشاورزی استان منابع آبی را ببلعد اما خبری از اجرای برنامه جامع مدیریت آب در گلستان نیست.

خبرنگار خبرگزاری هرچند بخش کشاورزی نقش حیاتی در اقتصاد ملی کشور دارد اما از آن به عنوان پر مصرف ترین مصرف کننده منابع آبی نام برده می شود.

گلستان در ظاهر در نوار سبز شمالی کشور قرار دارد و بسیاری آن را در زمره استان ها پر باران و پر آب قلمداد می کنند اما این استان تنها یک گام به بیابانی ‌تر شدن و خشکی مرگ ‌آفرین فاصله دارد.

در سال های اخیر بحران بی آبی گریبانگیر گلستان شده و فرصت برای عبور از این بحران فراگیر، بسیار کوتاه است اما با این وجود هنوز برنامه ای مدیریت مصرف آب در استان وجود ندارد.

مسئولان آب منطقه ای گلستان معتقدند ۸۷ درصد از دو میلیون و ۴۸۵ متر مکعب آب های سطحی و زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود اما به نظر می رسد هدر رفت آب در بخش کشاورزی به مراتب بیشتر از مصرف آن است و  مسئولان هم راهکار جدی و ضربتی برای مقابله با این روند تعیین نکرده و به اجرا نگذاشته اند.

هدر رفت آب داریم نه مصرف

دبیرخانه کشاورز استان گلستان در گفتگو با ایاگنا با یادآوری این که هم اکنون انتقال و مصرف آب در بخش کشاورزی را جهادکشاورزی مدیریت می کند، اظهار کرد: کشاورزی بدون آب معنا ندارد و از سوی دیگر به دلیل نیاز به غذا و حفظ امنیت غذایی در کشور نیازمند کشاورزی هستیم.

علیقلی ایمانی تاکید کرد: ما حجم مشخصی از آب داریم که با توجه به افزایش جمعیت باید مصرف آن را مدیریت کنیم به طوری که هم منابع آبی ما حفظ شود و هم امنیت غذایی ما به خطر نیفتد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در این حوزه تدبیر داشته باشیم و نه کشاورزی را تعطیل کنیم، افزود: سال گذشته و امسال ممنوعیت کشت شالی در گلستان مطرح شد که به اعتقاد من سیاست درستی نبوده چرا که ما باید مصرف آب را مدیریت می کردیم.

وی گفت: مسئولان آب منطقه ای مدعی هستند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آبی گلستان در بخش کشاورزی مصرف می شود که آن را قبول ندارم؛ در گلستان هدر رفت آب کشاورزی بیشتر از مصرف آن است.

دبیرخانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: به عنوان یک بهره بردار و کسی که در این بخش مسئولیتی دارد بارها به صراحت به مسئولان اعلام کرده ایم و با علم، استدلال و منطق به مسئولان آب منطقه ای گلستان هم قبولاندیم که آمار منتشره از مصرف آب در بخش کشاورزی اشتباه است.

وی اضافه کرد: امسال اعلام شد حدود ۱۳۰ هزار هکتار شالی در گلستان کشت شد و به گفته آقایان هر هکتار شالی ۱۵ هزار متر مکعب آب مصرف می کند؛ اگر این آمار درست باشد چیزی حدود دو میلیون متر مکعب از منابع آبی استان در چند ماه به کشت شالی اختصاص یافته است و قطعا ما در بخش شرب، کشت سایر محصولات و محیط زیست و … نیاز آبی نداشته ایم.

ایمانی تصریح کرد: بسیاری از آمار و اعداد و ارقامی که از سوی مسئولان در حوزه آب بیان می شود پایه و مبنای کارشناسی ندارد؛ مصرف آب کشاورزی استان حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد است نه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد.

وی با بیان اینکه در کنار کاهش بارندگی و تغییر اقلیم برنامه های درست و اصولی در حوزه مدیریت پخش سیلاب و آبخیزداری و سدسازی و … در گلستان نداریم، خاطرنشان کرد: می پذیریم در بخش کشاورزی گلستان شاهد هدر رفت آب هستیم؛ چرا که زیرساخت های قابل قبولی در حوزه انتقال آب نداریم و مصرف اصلاح نشده است و همچنان بخش عمده ای از آب در مسیر انتقال  هدر می رود.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی هدر رفت آب در بخش کشاورزی را بگیریم، بیان کرد: راندمان آبیاری گلستان (انتقال +مصرف) پایین است هرچند جهادکشاورزی در سال های اخیر در این حوزه ورود کرده و حمایت های خوبی برای اجرای گلخانه، شبکه های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و … دارد تا جایی که راندمان آبیاری استان در انتهای دولت دهم ۳۶ درصد بود که هم اکنون به ۴۵ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید