1076
آخرین خبرها
شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت جزییات اجرای طرح سایبانی برای تولید انواع سبزی و صیفی در کشور

فهرست

خبرهای استانی

با توجه به کم‌بارشی پیش‌بینی شده در سال جاری، احتمال می‌رود طغیان آفات سن در گندم، مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس زیتون در عرصه‌ها مشکل‌ساز شود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری با اعلام این خبر گفت: از مجموع ۶۰۷ عامل خسارت‌زا، در سال‌هایی با پاییز و زمستان کم‌بارش یا پربارش باید انتظار طغیانی شدن برخی از آنها را داشت.

یحیی ابطالی افزود: در زمستان سال گذشته و اوایل بهار شرایط آب و هوایی برای توسعه برخی بیماری‌ها مساعد بود، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی شده بود ۷۰۰ هزار هکتار، مقابله با زنگ گندم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با بسیج نیروهای کارشناسی و مسئولان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سطح مبارزه به ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار رسید.

ابطالی ادامه داد: در تابستان گرم و خشک، سال زراعی گذشته، حجوم ملخ آسیایی و آفت ساقه‌خوار ذرت را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال زراعی جاری نیز به‌دلیل پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، شاهد افزایش علف‌های هرز خواهیم بود و برای جلوگیری از آن به تمامی بهره‌برداران توصیه می‌شود ضدعفونی بذرهای مصرفی را در محصولاتی چون گندم، جو و کلزا جدی بگیرند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: برای جلوگیری از بدسبزی بذور نیز توصیه می‌شود د رمناطقی که شرایط خاک اجازه می‌دهد، در زمان رطوبت خاک اقدام به کشت شود.

ابطالی تأکید کرد: پاییز گرم و خشک همچنین احتمال گسترش آفاتی چون سن گندم و حجوم آفات درختان میوه را فراهم می‌آورد.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر وضعیت آفات و بیماری‌ها در شرایط تعادل قرار دارد، اما اگر زمستان گرمی پیش رو باشد، ممکن است عوامل میکروبی در برگ‌های خزان‌کننده افزایش یابد.

ابطالی همچنین گفت: پایش سن گندم و سایر آفات و بیماری‌ها از هفته نخست مهرماه توسط کارشناسان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی آغاز شده است.

خطر بدسبزی در کمین مزارع دیم کشور

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: اگر پاییز امسال همچنان کم‌بارشی باشد، مشکل بدسبزی در مزارع دیم اتفاق خواهد افتاد و ضدعفونی بذور و استفاده از رطوبت خاک برای کشت ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: رصد سوسک سیاه گندم و سوسک مفتولی در حال انجام است و علاوه بر آن، نگرانی برای طغیان مگس زیتون و مگس میوه مدیترانه‌ای در محصولاتی چون انار و سیب وجود دارد.

ابطالی ادامه داد: جمعیت مگس زیتون به‌طور مرتب در حال پایش است و برداشت زیتون آجیلی (تازه‌خوری) اتمام یافته، اما برداشت زیتون روغنی همچنان ادامه دارد و جمعیت این آفت در استان گیلان بالا ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته، جمعیت آفت مگس زیتون و مگس میوه مدیترانه‌ای به‌طور کامل مدیریت شد و خسارت در حد نیم تا یک درصد گزارش شد.

پیش‌بینی مبارزه با سن گندم در سطح دو میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: در سال گذشته همچنین سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم و جو در حد سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بود و علاوه بر آن، دو میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار از عرصه‌ها علیه سن گندم مقابله شد.

ابطالی تأکید کرد: سطح مبارزه با زنگ زرد، قهوه‌ای، سفیدک پودری، فوزاریوم خوشه گندم، لکه‌برگی در جو و آفاتی غیر از سن به ۲۰۰ هزار هکتار رسید.

وی اظهار داشت: برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود در سطحی معادل دو میلیون هکتار علیه سن گندم، ۲۵۰ هزار هکتار علیه بیماری‌های گندم و در سطحی معادل چهار میلیون هکتار نیز مبارزه با علف‌های هرز انجام شود.

ابطالی در پایان درباره میزان تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آفات و بیماری‌ها گفت: از لحاظ امکانات مقابله با عوامل بیماری‌زا و آفات، سموم و سایر نهاده‌های مورد نیاز به اندازه سال زراعی آینده نیز تدارک شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید