1076
آخرین خبرها
یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت

فهرست

خبرهای استانی

۱ - مرداد - ۱۳۹۵

رییس گروه میوه های نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی ضمن اعلام برنامه ریزی برای احداث باغ های انار در اراضی شیبدار در سطح 14 هزار هکتار در مدت 10 سال، پیش بینی کرد امسال از سطح باغات بارور انار، بیش از یک میلیون و 100 هزار تن محصول تولید شود.

 

زهرا جلیلی مقدم افزود: با توجه به مشکلات کم آبی، برنامه توسعه باغ های انار را نداریم، مگر در مناطق خاص و اراضی شیبدار که مستعد کشت این محصول هستند.
وی اظهارداشت: درحال حاضر از 430 هزار هکتار باغ های نیمه گرمسیری، 82 هزار هکتار به انار اختصاص دارد که 67 هزار هکتار آن بارور است.
وی تولید میوه های نیمه گرمسیری کشور (شامل مرکبات،انار،انجیر،کیوی و خرمالو) را سالیانه پنج میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و گفت: نزدیک به یک میلیون تن آن به انار اختصاص دارد.
جلیلی مقدم با بیان این که بخشی از باغ های انار کشور درجه 3 و دارای عملکرد پایین تر از حد اقتصادی هستند، گفت: یکی از برنامه های ما اصلاح باغ های درجه دو ، حذف باغ های درجه سه و غیر اقتصادی و جایگزینی آن با ارقام تجاری و سازگار و احیای باغ های نو است.
رییس گروه میوه های نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی میانگین عملکرد باغ های انار کشور را نزدیک به 14 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار اعلام و مهمترین استان های انارخیز کشور را استان های فارس، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و سمنان عنوان کرد.
وی گفت: در طرح اصلاح باغ ها به هرس فنی، تغذیه مناسب، اصلاح سیستم آبیاری و ارقام سازگار و مناسب تاکید شده است.
جلیلی مقدم استفاده از مالچ های پلاستیکی یا گیاهی بر روی خاک را یکی از راهکارهای کاهش تبخیر و صرفه جویی در مصرف آب دانست و اظهار داشت: این راهکارها در بعضی از باغ های کشور در سطح کمی انجام می شود.
وی در مورد ارقام تجاری انار نیز گفت: تا کنون 10 رقم تجاری انار شامل نادری، شیشه کپ فردوس، ملس ساوه، بجستانی، اردستانی، رباب تبریز، قجاق قم، ملس یزدی، زاغ عقدا و خزر بردسکن معرفی و ثبت شده است.
جلیلی مقدم با اشاره به وجود 800 ژنوتیپ انار در کشور اظهار داشت: بعضی از این ژنوتیپ ها امید بخش هستند و می توانند به عنوان رقم ثبت شوند.
وی آفات و بیماری ها را از مشکلات باغ های انار در اکثر استان ها عنوان و تصریح کرد: میزان خسارات ناشی از آفات و بیماری های انار از 10 درصد به بالا و بر حسب مناطق و نوع رقم متفاوت است .
رییس گروه میوه های نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی، کرم گلوگاه انار را از آفت های مهم انار دانست و گفت: پاک کردن تاج میوه انار از پرچم ها، پوشش میوه با توری، استفاده از کارت تریکو گراما، امحای انارهای آلوده، استفاده از تله های نوری و تغذیه بهینه باغ ها مهمترین اقدام ها برای کنترل این آفت به شمار می رود.

** توزیع پارچه های اسپان برای کنترل دانه سفیدی انار
وی در همین حال به عارضه دانه سفیدی انار اشاره کرد و گفت: طرح تحقیقاتی درباره علل دانه سفیدی این محصول بر روی ارقام شیشه کپ فردوس و ملس ساوه با تاکید بر عوامل تغذیه ای و اقلیمی از سه سال پیش آغاز شده و نتایج اولیه آن پس از جمع بندی منتشر خواهد شد.
جلیلی مقدم با بیان این که تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا ممکن است یکی از علل دانه سفیدی انار باشد، افزود: سال گذشته معاونت امور باغبانی برای پیشگیری یا کنترل عارضه دانه سفیدی، پارچه هایی را با نام نیافت یا اسپان به صورت رایگان در هفت استان مهم انار خیز در سطح محدود و پایلوت توزیع کرد.
وی اظهارداشت: پارچه ها به منظور ایجاد سایه بان و پایین آوردن دما در سطح درختان مورد استفاده قرار گرفتند که موثر بوده است.
جلیلی مقدم در همین حال به ارزش دارویی انار اشاره کرد و گفت: به دلیل ارزش دارویی این میوه، کشورهایی مانند آمریکا، چین و ترکیه برنامه توسعه باغ های انار را دارند.
به گفته وی، خاصیت آنتی اکسیدان انار 10 برابر چای سبز اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که بیش از 16 میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد.
وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم تاکنون مجوزی برای واردات میوه به جزء موز، آناناس و انبه صادر نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید