1076
آخرین خبرها
یارانه 161 هزار میلیارد تومانی نان شروع همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی آیا ایران به جایگاه خود در کدکس باز می گردد بازهم ردپای قاچاق اینبار در سازمان حفظ نباتات قیمت پیاز سرسام آور شد گوشت قرمز را گران نخرید  خودکفایی در تولید گندم نان دریافت بذر یارانه ای پنبه کاهش ۱۷درصدی ورود آب به سدها تفاهم‌نامه همکاری توسعه زنجیره گیاهان دارویی امضا شد برنج ارزان شد امضای تفاهم نامه ایران و مالزی کاهش 62 درصدی واردات چای کشت گل نرگس در گلوگاه عواقب تولید و صادرات محصولات آب بر امکان گران شدن لبنیات در پی کم کاری ها گندم قراردادی کشت می شود صادرات تخم مرغ رکورد می شکند زیر و بم پرونده فساد چای دبش محدودیت صادرات این بار برای پیاز و گوجه فرنگی کاهش سیر صعودی قیمت گوجه فرنگی قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد بارش باران در تهران افزایش جوجه ریزی در آذرماه بازار میوه های شب یلدا  علت گران شدن گوجه فرنگی چه بود ؟ کشف بیماری های جدید سیب در ایران نهاده های دامی که ارز نیمایی به آنها تعلق می گیرد تبدیل پسماند کشاورزی به خوراک دام مالیات به محصولات پرآب بر تعلق می گیرد! خطر خشکسالی در کمین است! کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز تولید پنبه در کشور ارز آوری 14 میلیون دلاری قارچ عاقبت قیمت مرغ چه میشود 5میلیون تن،نیاز سالانه کودی کشور افزایش 2 برابری تولید پسته روند کاهشی قیمت گوشت قرمز تولید 14 میلیون تن گندم در سال جاری کاهش قیمت میوه های پاییزی کمک وارد کنندگان به بازار برنج خودکفایی در تولید شکر بازگشت تراکتور های بلاروس به ایران گوشت قرمز ارزان شد مطالبات گندم پرداخت می شود آسیب کاهش دما به محصولات کشاورزی برداشت خرما آغاز شد بهره برداری از 11 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو آغاز کشت نخود در کرمانشاه به روش مدیریت تلفیقی نگاهی به وضعیت بازار گوشت

فهرست

خبرهای استانی

۱۳ - تیر - ۱۳۹۵

هم اکنون به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران ، محصول نیمی از شالیزارهای استان در آستانه طلایی شدن دانه و برداشت قرار گرفته است .
امسال بنا به آمارهای رسمی 220 هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفت.
وضعیت مناسب جوی به لحاظ آفتابی بودن و وجود آب های سطحی ناشی از بارندگی ، سبب شده است تا امسال شالیزارهای مازندران زودتر از سال های دیگر به مرحله رسیدن محصول و برداشت قرار گیرند.
بر اساس آمار هواشناسی ،کشاورزان مازندران بهار امسال را با افزایش 200 درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل پشت سر گذاشتند و روزهای آفتابی با دمای مناسب در بهار امسال نیز به مراتب بیشتر از سال گذشته بود.
** دمای 25 تا 35 درجه ، مناسب برای رشد شالی
معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : گیاه برنج با آب در پای ریشه و تابش آفتاب از بالا در شرایط مناسبی رشد و نمو پیدا می کند.
عبدالرحمان عرفانی وضعیت بارندگی و آب های سطحی رودخانه ها برای آبیاری مین های کشاورزی مازندران را در بهار امسال مطلوب ارزیابی کرد و افزود : دمای 25 تا 35درجه بهترین دما برای شالی است.
وی بر لزوم آبیاری تناوبی گیاه برنج تاکید کرد و در عین حال اظهار داشت : مهم ترین زمان آبیاری شالیزار ها زمان خوشه دهی و پر شدن دانه شالی است که باید زمین غرقاب باشد.
او توضیح داد : بررسی ها نشان می دهد کشاورزانی که مدیریت آب را به درستی در اختیار می گیرند ، با اجرای آبیاری تناوبی می توانند مقدار محصول را 15تا 20 درصد افزایش دهند.
معاون موسسه تحقیقات برنج کشور شب های خنک و روزهای گرم را مناسب ترین شرایط آب و هوایی برای خوشه بستن شالی دانست و بیان داشت : در این شرایط آب و هوایی کیفیت محصول نیز بالا می رود.
** ورود برنج نو به بازار مازندران تا 10 روز آینده
در همین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران هم از ورود برنج جدید استان به بازار تا 10 روز آینده خبر داد.
عزیزالله شهیدی فر به خبرنگار خبرگزاری گفت : مراسم رسمی برداشت نخستین خوشه های شالی از نوع طارم محلی هفته آینده برگزار می شود.
وی با مطلوب توصیف کردن وضعیت دانسته بستن و خوشه دهی شالی ، افزود : امسال نه تنها نشای شالی حدود 20 روز زودتر از سال قبل در مازندران انجام شد ، بلکه کشاورزان شاهد آب و هوای آفتابی توام با بارندگی های بموقع و مناسب هم بودند.
او با اشاره به اینکه امسال حدود 220 هزار هکتار از زمین های مازندران نشا کاری برنج شده است، ادامه داد : در حال حاضر محصول 110 هزار هکتار از شالیزارهای حوزه آبریز ‘ هراز ‘ واقع در مناطق مرکزی مازندران در مرحله پایانی خوشه بستن و درو قرار گرفته است.
شهیدی فر پیش بینی کرده است که امسال حدود 15درصد بیشتر از سال قبل شالی در مازندران تولید شود.
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.
مازندران با تولید سالانه 950 هزار تن برنج سفید ،44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرخط خبر ها

1076

متن سربرگ خود را وارد کنید